03/07/2018

מנכ"לי מפעלים מצליחים בעולם לא מעזים היום לזלזל בחשיבותה של מהפכת Industry 4.0 )i4). המהפכה הזו לא רק מככבת בכל כנס מקצועי או ישיבת דירקטוריון משנת 2017 - טמונה בה הבטחה אמיתית לייצר ערך עסקי משמעותי ולשפר את ביצועיהם של מפעלים שיידעו לעבוד איתה נכון.

החזון אכן מפתה: בזמן אמת יזרמו אינספור נתונים מפס הייצור, קווי התפעול והאספקה כך שסוף סוף תיווצר הסינרגיה המיוחלת בין שרשרת האספקה להיבט התפעולי; תהליכי אוטומציה ייצרו מחזורי פעילות וזמני תחלופה קצרים יותר ויחסכו בזבוז מיותר; למידת מכונה ויכולות חיזוי מתקדמות יביאו שיפורים בלתי פוסקים; שיתוף הפעולה עם המו"פ יהיה חלק, הכול יתבצע באיכות גבוהה וכן הלאה.

החזון הזה עלול לגרום למנהלים לחשוב בטעות שמדובר בתרופה לכל התחלואים רבי-השנים של התעשייה. כולם יודעים שהסביבה התפעולית של המפעלים עוברת שינוי עצום בשנים האחרונות, והמנהלים הבכירים מתמודדים עם לחץ הולך וגובר בעקבות אפשרויות הבחירה הגדלות של הצרכנים, ריבוי ערוצי המכירה ומחזורי חיי המוצר שהולך ומתקצר בקצב אסטרונומי. במקביל, יש דרישה גוברת לזמני החלפה ואספקה מהירים יותר. התוצאה – היציבות התפעולית עומדת למבחן על בסיס יומי.

שינוי חוצה-ארגון

כל מנהל מפעל יצרני שתדברו איתו היום ודאי יפרוש בפניכם רשימה מרשימה של מיזמי i4 שהוא עובד עליהם. אבל אם תבדקו מעט יותר לעומק, תגלו מהר מאוד שרוב התוכניות (אם לא כולן) הן בעיקר פיילוטים שנועדו לפתור בעיה תפעולית ספציפית. אין הרבה מנהלים שבאמת גיבשו מפת דרך ברורה שתביא את i4 לכלל הארגון וליעדים האסטרטגיים לטווח הארוך.

ב-KPMG אנחנו מאמינים שהמעבר ל-Industry 4.0 הוא תהליך אבולוציוני של שיפור – מדובר במערך שלם של כלים, טכנולוגיות, גישות ומתודולוגיות שיכולים להקנות למנהלים יתרון חסר תקדים כאשר הם באים לפתור בעיה עסקית מסוימת  - כל עוד הם גיבשו אסטרטגיה ברורה. חשוב להבין שהעניין המרכזי ב-i4 הוא לא הטכנולוגיה עצמה, אלא השיפור בביצועים.

חייבים מפת דרכים

ולכן, השאלה המרכזית שהמנכ"לים צריכים לחשוב עליה היום היא איך לעבוד עם i4 כדי לייצר שיפורים פורצי דרך בארגון – לא רק ברמה התפעולית אלא גם על ידי ניתוח נתונים שיפיק תובנות שישנו את המודל התפעולי מהקצה אל הקצה, באופן שאי אפשר היה לדמיין לפני עשור.

קבוצה של מומחים מטעמנו ישבה באחרונה עם שורה של מקבלי החלטות מחברות הייצור הגדולות והחדשניות ביותר בעולם כדי ללמוד על האופן שבו הם תופסים את Industy 4.0. שאלנו אותם על הגישה האסטרטגית שלהם, אסטרטגיות ההשקעה ועל הציפיות שלהם לטווח הארוך. ביקשנו מהם להעריך בכנות איפה הם עומדים כיום מהבחינה הזאת.

התמונה שהתקבלה היא של שורה של מנהלים בכירים שמתמקדים בעיקר בשיפור ההלימה בין היעדים העסקיים לבין ההשקעה ב-Industry 4.0. אבל גם גילינו שרובם תקועים בניסיון לעבור משלב הפיילוט לשלב הרווח – להגיע להיקפים ולרמת ההטמעה הדרושה כדי ליצר תוצאות אמיתיות ובנות קיימא. בעינינו זה חבל. פוטנציאל הרווח עבור מנהלים שיהיו מצוידים במפת דרכים נכונה למינוף מהלכי ה-industry 4.0 הוא עצום. אלה שלא יהיה להם כיוון ברור ואסטרטגיה ברורה יישארו מאחור.

על האקסלרטור שלנו בתחום ה-i4 כבר שמעת? לפרטים>>https://bit.ly/2ta1oFF