03/01/2019

ענף הדיאגנוסטיקה הרפואית נמצא בנקודת זמן קריטית. היום, יותר מאי פעם, חברות פרטיות בתחום צריכות למצוא את הדרך לא רק לייצר ערך עבור הלקוחות, אלא גם לדעת להבליט אותו ואת חשיבותו. בעידן שבו מערכות הבריאות בעולם עוברות למודלים חדשים שמתבססים על חינוך, מניעה ואבחון מוקדם של מצבים הדורשים התערבות רפואית, הן צריכות לשחק תפקיד מרכזי.

בכל העולם גוברים הביקושים לדיאגנוסטיקה מתקדמת בעלת ערך מפני שהיא יכולה להציל חיים ולחסוך כסף. יחד עם זאת, חברות דיאגנוסטיקה בתחום חוששות, ובצדק, שהמוצר שלהן יהפוך למוצר מדף. מגבלות התקציב שמהן סובלות מערכות הבריאות באופן כרוני, יחד עם הסיכון להגדרה כמוצר מדף, מביא לירידת מחירים מתמשכת בתחום.

הדרך המרכזית שבה חברות דיאגנוסטיקה יכולות להימנע מהפיכה למוצר מדף היא לייצר לעצמן בידול וערך בפני הלקוחות - מערכות הבריאות, שיכולה לתת ללקוח מגוון רחב יותר של שירותים.

אוטומציה - כלי חשוב לצמצום ההוצאה על כוח אדםבמעבדות וברדיולוגיה - תשומת ייצור מרכזית שנמצאת במחסור תמידי. פעולות כמו הזמנת תורים ובדיקות מתקדמות מבוצעים יותר ויותר על ידי מכונות, וזו רק ההתחלה. בנוסף לחיסכון, תהליכי אוטומציה מאפשרים להכניס כלי ניתוח אנליטיים שהופכים את הביצוע ליעיל ומדויק יותר.

הגדלת נפח הפעילות באמצעות התקשרויות חדשות – חתימה על הסכמי שיתוף פעולה עם בתי חולים למשל. בחלק מבתי החולים הקטנים, לדוגמה, אין את המשאבים להפעיל שירותי דימות יקרים ולכן טוב להעביר את הפונקציה הזו לחברות דיאגנוסטיקה פרטיות.

 

 

אז איך חברות דיאגונסטיקה יכולות להבליט את הצעת הערך שלהן? הסקר מציע חמש דרכים מרכזיות

1. יצירת  שיתופי פעולה עם מערכת הבריאות הציבורית - חברות דיאגנוסטיקה פרטיות יכולות להקל על הלחצים התקציביים שמופעלים על מערכות הבריאות על ידי הגדלת "אמצעי הייצור" של המגזר הציבורי. באמצעות הצבת מעבדות ניידות, למשל, בתי חולים יכולים לצמצם את התורים ולהתמודד עם עומס יתר של חולים. באופן זה הסקטור הציבורי יכול להשתמש בשירותי המעבדות האלה באופן גמיש, מבלי שיידרש לממן אמצעי יצור כזה מאפס.

2. פיתוח השימוש בדיאגנוסטיקה בתחום רפואת הקהילה - רפואת הקהילה נוטה לאמץ אליה את נושא בדיקות המעבדה ולהשאיר את הדימות לבתי החולים. הרחבת תחום הדימות בקהילה יכול לתת דחיפה משמעותית לחברות הדיאגנוסיטקה. מודל כזה קיים באיטליה ובארה"ב, שבהן הוקמו מחוץ לכמה בתי חולים "כפרים רפואיים", שלרוב יושבים במרכז מסחרי נגישים לאוכלוסייה. המרכזים האלה כוללים רופאים ומומחים במספר תחומים, וניתן לבצע בהם פעולות אבחון נרחבות יותר מאשר אצל רופא הקהילה, במחיר נמוך ובנגישות גבוהה יותר ללקוחות.

3. חדשנות ופיתוח פתרונות חדשים- השקעה במחקר ופיתוח יכולה להוליד בדיקות מסוג חדש שיהיו פחות פולשניות, יותר מהירות ויותר זולות. ראינו איזו השפעה עצומה היתה לכניסה של בדיקות הדנ"א העוברי בדם האם (NPIT) עבור נשים בהריון, או לבדיקות גנטיות שיכולות לחזות את הסיכוי לחלות בסרטן. מחקר ופיתוח של בדיקות חדשות יכול לעזור לחברות מסוג זה לשחק תפקיד משמעותי בשרשרת הערך הטיפולית.

4. שימוש בכלים אנליטיים – אחת הדרכים האפקטיביות ביותר להמחיש את הערך של הדיאגנוסטיקה היא איסוף נתונים ושימוש בכלים אנליטיים שמראים את ההשפעה של ביצוע בדיקות בשלב מוקדם על שיעור תמותת החולים, הוצאות הבריאות וכן הלאה.  

ניתוח הנתונים יכול לשמש גם ככלי עבור הרופאים לאיתור דפוסים שימנעו שימוש מיותר בבדיקות במקרים מסוימים.

בנוסף, השימוש בכלים אנליטיים יכול לדחוף חברות דיאגנוסטיקה לשנות את המודל העסקי שלהן מביצוע בדיקות ומכירת מוצרים למכירה של המידע שהן אוספות.

5. שינוי הקשר עם הרגולטור - חברות דיאגנוסטיקה צריכות לצאת מהעמדה המתגוננת, ללמוד מחברות התרופות איך לעשות לובי רציני ולקחת חלק פעיל ברפורמות בריאותיות ברמה הלאומית.

לסיכום, כל מנכ"ל בחברת דיאגנוסטיקה יכול לבחון היכן הוא נמצא בכל אחד מהפרמטרים הנ"ל.

אנחנו ב-KPMG סומך חייקין נשמח לתת לכם את הכלים שיסייעו לשרטט את מפת הדרכים שתמקסם את הצעות הערך שלכם.