01/01/2019

”לא החזק ביותר שורד, גם לא האינטליגנטי ביותר. שורד מי שיודע להסתגל לשינויים בצורה הטובה ביותר “בציטוט הזה של צ‘רלס דרווין נפתח סקר ה Prop-Tech הגלובלי השנתי של KPMG שנערך זו השנה השנייה ועוקב אחר מסען של חברות הנדל“ן אל עבר העולם הדיגיטלי. מסקנתו העיקרית של הסקר היא שחברות הנדל“ן בעולם מתחילות רק עכשיו להבין באופן ברור את שפע ההזדמנויות והאתגרים שהמהפכה הטכנולוגית יכולה לפתוח בפניו. אמנם מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא, אבל יש להן עוד דרך ארוכה כדי להדביק את קצב החדשנות הטכנולוגית, בייחוד בהשוואה לענפים אחרים.

האסימון מתחיל ליפול, אבל לאט...

על פי הסקר, שנערך בקרב 270 בכירים בתחום הנדל“ן מ-30 מדינות,  Property Techטכנולוגיות לענף הנדל“ן או בקיצור ”פרופטק“) הוא אמנם אחד הנושאים הלוהטים בתעשייה, אך עדיין לרוב רואים יותר דיבורים מאשר מעשים. לא פחות מ-97% מהמשיבים  אמרו כי לחדשנות דיגיטלית וטכנולוגית תהיה השפעה משמעותית על חברות הנדל“ן חייבות להפוך מחלזון לארנבת הארגון שלהם וחברות נדל“ן רבות מעסיקות כיום מנהל חדשנות. יחד עם זאת, יותר ממחצית המשיבים(56%) נתנו לארגון שלהם ציון 5 מתוך 10 בכל הנוגע ל“בשלות טכנולוגית“ ורק כ-7% מהנשאלים טענו כיה חברה שלהם נמצאת בחוד החנית של הפרופטק.

בונים על הבינה

המנהלים שהשיבו לסקר סבורים כי בינה מלאכותית היא התחום שישפיע על הענף יותר מכל בטווח הארוך. בטווח הקצר, רוב המשיבים סבורים כי התחומים שיביאו לשינויים המשמעותיים ביותר הםאוטומציה (31%), דאטה אנליטיקס וביג דאטה (27%).

על פי מומחי הנדל“ן של KPMG ,ייתכן כי התעשייה מעריכה בחסר את קצב ההתפתחות של טכנולוגיות בינה מלאכותית, שבתעשיות רבות נעשה בהן שימוש נרחב כבר היום. עם זאת, גם בענף הנדל“ן עצמו אפשר לראות היום רובוטים שמנהלים ומתחזקים נכסים באופן שוטף באמצעות בינה מלאכותית, או שימוש בבינה מלאכותית לבחירת השקעות נדל“ן וביצוע הערכות שווי. הסקר בדק מהי ”הנקודה הכואבת ביותר“ כיום בתחום הנדל“ן שתוכלל השתפר בזכות הטכנולוגיה. למעלה ממחצית המשיבים בנושאים הקשורים לתחום ”נדל“ן כשירות ("service a as property") בחרו בניהול נכסים,מדידת ביצועים, מעקב וניהול נתונים, אבטחה ופרטיות. 48% גם בחרו בחוויית הלקוח. בתחתית הרשימה אפשר למצוא את חוזי החכירה ועסקאות במטבעות דיגיטליים (32% ו-40% בהתאמה), תוצאות המרמזות על כך שלא כולם בתעשייה מוכנים למהפכת ה- Blockchain.

חוסר סנכרון עם חברות הטכנולוגיה

הסיפור, כך מתברר מהסקר וגם משיחות רבות עם לקוחות, הוא לא רק הכנסה והטמעה שלטכנולוגיות, אלא גם המאפיינים המשתנים של הלקוחות, התרבות הארגונית המיושנת והיכולת ליצור שיתופי פעולה.

על פי המומחים של KPMG קיים נתק בין החזון של חברות הפרופטק לצרכים של חברות הנדל“ן. ישנם לקוחות הטוענים כי חברות הפרופטק לא מבינות את עסקי הנדל“ן המסורתיים ומפתחות פתרונות שלא מטפלים בבעיות העיקריות שמטרידות אותם או נותנים להן מענה חלקי בלבד. כדי לגשר על הפערים יש צורך בחשיבה משותפת של שני התחומים ומציאת דרכים להתגבר על האתגרים ולהגיע מיצוי מקסימלי של הפוטנציאל הטמון בפרופטק.

איפה האסטרטגיה?

רק שליש מהמשיבים אמרו כי לחברה שלהם יש אסטרטגיית חדשנות ברורה. אמנם מדובר בעלייהלעומת השנה שעברה (24%), אבל %10 דיווחו שאין להם אפילו תכוניות עתידיות לגבש אסטרטגיהכזאת. חשוב לשים לב שמדובר בחלק משמעותי בתעשיית הנדל“ן שסבור כי אין צורך לבצע כלשינוי ומעבר לעידן הדיגיטלי.

להתחבר לחברות סטרטאפ

שיתופי פעולה עם ספקי טכנולוגיה חיצוניים היא עדיין האופציה המועדפת על הבכירים לפיתוח היכולות הטכנולוגיות בחברות הנדל“ן שלהם. שיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ יכולים לעזור לחברות נדל“ן להדביק את קצב המגמות החדשות ודרישות השוק. מצד שני, חברות סטארט-אפ לרוב לא מתמצאות בתשתיות ורגולציה. שיתוף פעולה מוצלח בין טכנולוגיה לנדל“ן מחייב את שני הצדדים לכבד את ההבדלים ביניהם ולבצע את ההתאמות הדרושות על האתוס העסקי המרכזי שלהם. זו צריכה להיות מערכת יחסים שוויונית.

בניגוד לכל שאר הענפים, חברות נדל“ן היו הרבה פחות פעילות בהקמת קרנות הון-סיכון רק שליש מבין המנהלים שנסקרו מתכננים להשקיע בחברות סטארט-אפ. מי שכן ישקיעו חייבים להיות מודעים לכמות המאמץ והסבלנות הדרושים כדי להבטיח שמיזמים כאלה יצליחו.

אז מה הצעד הבא?

ענף הנדל“ן הגלובלי עבר כברת דרך מבטיחה במהלך 12 החודשים האחרונים – יותר ויותר מנהלים מבינים שלטכנולוגיה ולחדשנות הדיגיטלית יש פוטנציאל לשנות את העסק שלהם מקצה לקצה. לאלה מביניהם שיחליטו לפעול כבר עכשיו כדי להשתלב בעולם הדיגיטלי יש סיכוי טוב לקצור את הפירות. מי שיחליטו לא לפעול בינתיים, או בכלל, מסכנים את עתיד חברתם.

החברות חייבות להכיר בכך שעכשיו הוא הזמן לנקוט צעדים אקטיביים, לעשות טעויות ולהבין איך הטכנולוגיה תתרום ליצירת ערך בעתיד. זה אומר שהן חייבות לפתח חזון אסטרטגי הוליסטי ולממש אותו במהירות ובנחישות. כמו כן, חייבים לשנות את אופיו האטי של ענף הנדל“ן ואת הנטייה שלחברות נדל“ן לחכות שחברות אחרות יסללו עבורן את הדרך. בסופו של דבר אנחנו ב-KPMG מצפים שתוך כ-5-10 שנים נגיע לנקודה שבה הפרופטק יהיה משולב בכל היבט של העסק.

נערך על-ידי: דן עירוני, דירקטור, מחלקת נדל"ן, KPMG סומך חייקין