08/03/2018

הזדמנויות והגדלת השקעות

העשור האחרון הזריק חדשנות חסרת תקדים לענף הבנקים - ערוצי תקשורת חדשים עם הלקוחות, אוטומציה של תהליכים, טכנולוגיות בק אופיס ועוד ועוד. המומנטום של המהפך הטכנולוגי בבנקים נמצא רק בתחילתו, כך סבורים מנכ"לי בנקים שהשיבו לסקר המנכ"לים הגלובלי של KPMG. כמעט מחצית מ-120 מנכ"לי הבנקים שהשתתפו בסקר צופים כי הסקטור עומד לעבור שינוי דרסטי בשלוש השנים הקרובות בזכות החדשנות הטכנולוגית.

משמח לגלות ששני שלישים מהמנכ"לים השיבו שהחדשנות הטכנולוגית מהווה מבחינתם יותר הזדמנות מאשר איום. לכן לא מפתיע שרבים מהם (70%) דיווחו שהם מתכננים להשקיע בשנים הקרובות משאבים רבים בעידוד החדשנות בבנק שלהם וכן בתשתיות דיגיטליות ובטכנולוגיות חדשות. רובם הגדול (81%) יגדילו את ההשקעה בדאטה ואנליטיקס (D&A) בשלוש השנים הקרובות, 72% יגדילו את ההשקעות באינטרנט של הדברים (IoT) ו-66% ישקיעו בטכנולוגיות קוגניטיביות.

 

ובכל זאת - לא באמת מוכנים לטלטלה

למרות התוכניות הגדולות, מהסקר עולה גם חשש רב של המנכ"לים מכך שהארגונים שלהם למעשה אינם ערוכים להטמיע וליישם את כל היכולות החדשניות שכבר קיימות היום ואף גרוע מכך - הבנקים לא ערוכים לטלטלה שעומדת להתרחש במודל התפעולי ובמודל העסקי עצמו. המורכבות שכרוכה בהטמעת טכנולוגיות חדשות היא החסם המרכזי בעיניהם, ולאחר מכן ענייני תקציב. רבים מהם גם הביעו דאגה בנוגע לגיוס עובדים בעלי הכישורים והניסיון הדרוש להטמעת הטכנולוגיות האלה. 43% מהמנהלים שהשיבו לסקר הודו שהם חוששים לגבי היכולת שלהם להגיב לשיבוש טכנולוגי מהיר. מחצית מהם מודאגים לגבי מידת המהימנות של הדאטה שעליה הם מתבססים בקבלת החלטות.

מהנתונים האלה ניתן ללמוד כי במבט לעתיד, הבנקים שיהיו בעמדת יתרון הם אלה שיידעו להתוות את המסלול הנכון לשינוי.

 

מרוץ חדשנות חדש בפתח

מניסיוננו, בנקים השואפים לקחת חלק בשלב הבא של החדשנות חייבים להתגבר על האתגרים האלה במהירות. החדשנות שראינו בעשור האחרון היא כעין וכאפס לעומת מה שנראה בעשר השנים הקרובות – מומחים מדברים על חדשנות ברמה אחרת לגמרי, שבמוקד שלה יהיה שינוי המודל העסקי והתפעולי.

בנקים שרוצים להוביל במרוץ הזה חייבים לפתח ולהטמיע סט חדש לגמרי של כישורים ויכולות שיאפשרו להם לא רק לנהל את המודלים התפעוליים החדשים, אלא גם להיות פרואקטיביים בחדשנות שלהם. הם יידרשו להיות עם האצבע על הדופק בכל שינוי שחל בשוק, להגיב אליו במהירות ולהפגין יכולת גמישות ארגונית מתקדמת. ובעיקר – כדי לחולל שינוי יסודי במודל העסקי והתפעולי, בנק חייב להגיע למצב שבו הוא סומך לחלוטין על הדאטה שלו.

 

מה עושים הבנקים המובילים?

מניסיוננו בעבודה עם בנקים גלובליים, מנכ"לים שהפכו את הארגון שלהם למוביל בחדשנות עושים חמישה דברים עיקריים:

  1. מרחיבים את היכולות. בנקים מובילים דואגים להיות בחוד החנית של המלחמה הגלובלית על הטאלנטים. הם יודעים לגייס עובדים גם מתחומים שלא קשורים לעולם הבנקאות כדי להכניס ל"זרם הדם הארגוני" מגוון יכולות וכישורים חדשים. במקביל, הם גם יוצרים שותפויות חכמות עם ארגונים חיצוניים שמביאים עימם מיומנויות שונות לחלוטין.
  2. מתמקדים בלקוח. הבנקים המובילים מבינים שבשלב הבא בחדשנות המוקד יעבור ממרוץ חימוש טכנולוגי להתמקדות בלקוח. הם פועלים כבר היום לשבירת הדפוסים המסורתיים של תפיסת הלקוח בבנקים ומפיקים תובנות חדשות ומעמיקות לגבי הצרכים, הרצונות והציפיות של הלקוחות שלהם.
  3. שמים את החדשנות בראש סדר העדיפויות. בנקים מובילים מאמינים שהחתירה לחדשנות היא "מאסט" בכל רמות הארגון. המנכ"ל הוא זה שמכתיב את אסטרטגיית החדשנות ולא סמנכ"ל הטכנולוגיות, והוא דואג לגייס את תמיכת העובדים ולהקים חטיבות חדשנות.
  4. משחררים את הדאטה. הבנקים המובילים מבינים את הערך העצום שיש בדאטה נגישה ואמינה ולכן משתמשים בפתרונות ענן וארכיטקטורה פתוחה היכן שרק ניתן.
  5. יוצרים שותפויות עם שחקנים לא קונבנציונליים. רוב הבנקים עובדים כיום עם סטרטאפים בתחום הפינטק ועם חברות טכנולוגיה גדולות. אבל היום רואים יותר ויותר שותפויות בין בנקים לשחקנים פחות קונבנציונליים כמו רשתות קמעונאות גדולות, ספקי שירותים עסקיים או אפילו בנקים אחרים. השותפויות האלה מעודדות חדשנות בכל רחבי הארגון.