06/03/2019

תחבורה אוטונומית (AV) היא כבר מזמן לא גימיק הזוי, אלא אחד מתחומי הטכנולוגיה החמים ביותר שנמצא בפיתוח מואץ. גם ממשלות רבות בעולם כבר הפנימו שמה שלא יהיה, כלי רכב אוטונומיים ייסעו בכבישי העולם וצריך להיערך לכך. הן גם יודעות שהטמעת הטכנולוגיה תביא בסופו של דבר אינספור תועלות לחיי היומיום כמו שיפור הבטיחות בדרכים, ייעול התחבורה הציבורית, הפחתת עומסי התנועה ופינוי מקום בערים להולכי רגל ולריאות ירוקות. אבל ההיערכות משתנה מאוד ממדינה למדינה.

הסקר הגלובלי השנתי של KPMG AVRI, שמדרג 25 מדינות לפי מידת המוכנות שלהן להתמודד עם אתגרי מהפכת התחבורה האוטונומית, מראה פערים גדולים. הסקר בחן את המוכנות של כל מדינה לפי 4 קטגוריות: מדיניות וחקיקה, טכנולוגיה וחדשנות, תשתיות והיענות הצרכנים.

כמו בשנה שעברה, גם ב-2019 הולנד וסינגפור התברגו בצמרת הדירוג. באמצעות שיתוף פעולה עם המדינות השכנות הולנד מתכננת להוציא לדרך צי של יותר מ-100 משאיות ללא נהג שישנעו מטעני פרחים בין הערים הגדולות. כמו כן, הממשלה מתכננת לאשר חוקים חדשים שיעודדו תחבורת AV, ושר התחבורה אפילו הכריז על הענקת "רישיון נהיגה" לכלי רכב אוטומטיים. 

סינגפור התברגה במקום השני לאחר שהקימה מיני-עיר ייעודית לביצוע ניסויים בכלי רכב אוטונומיים. באזור הניסוי יש רמזורים, תחנות אוטובוס, מעברי חציה ואפילו מכונת גשם שמדמה סופות טרופיות. המידע שזורם מחברות הטכנולוגיה הרבות שלוקחות חלק במיזם עוזר לייצר דאטה-בייס בהיקף חסר תקדים שמציג את האתגרים שיש לטכנולוגיות האלה בשטח ואת הפתרונות האפשריים עבורם. הייחוד של סינגפור (וגם של הונגריה) הוא בכך שיש לה גוף ממשלתי מיוחד שעוסק רק ב-AV, מה שמבטיח שיתוף פעולה אפקטיבי יותר בין כל בעלי העניין.

אחרי הולנד וסינגפור דורגו בעשירייה הראשונה נורבגיה, ארה"ב, שבדיה, פינלנד, בריטניה, גרמניה, איחוד נסיכויות המפרץ ויפן. למדד של 2019 נוספו חמש מדינות חדשות: צ'כיה, הונגריה, פינלנד, ישראל ונורבגיה. המדד מונה בסך הכל 25 מדינות.

התובנות העיקריות מהסקר:

מדינות מתקדמות בהטמעת AV דווקא לא משקיעות מספיק בטכנולוגיה וחדשנות: מדינות שהתברגו במקומות גבוהים כמו הולנד וסינגפור היו יכולות להגדיל משמעותית את הפער אילו הממשלות היו משקיעות יותר בחברות R&D בתחום, מעודדות שיתופי פעולה בתוך התעשייה ומטפחות סביבה עסקית שמטפחת חדשנות.

המדינות שמובילות בטכנולוגיה וחדשנות צריכות להשקיע יותר במדיניות ובתהליכי הסדרה: מדינות שהצטיינו בהובלה טכנולוגית כמו גרמניה, ישראל, יפן, נורבגיה וארה"ב קיבלו ציונים בינוניים מבחינת הסביבה הרגולטורית שלהן. המדינות האלה צריכות לשפר את מצב הרגולציה של התחום ולהקים גופים ממשלתיים שיתמקדו ב-AV בלבד.

המדינות בעלות התשתית המתקדמת ביותר מפגרות מבחינת המדיניות והחקיקה: 6 מתוך 10 המדינות שיש ברשותן את התשתית המתקדמת ביותר לרכב אוטונומי – אוסטרליה, אוסטריה, יפן, דרום קוריאה ,שבדיה ואיחוד האמירויות – לא מופיעות בעשירייה הפותחת של המדינות בעלות התשתית הרגולטורית המתקדמת בתחום.

בשווקים הפחות מפותחים סנטימנט הצרכנים הוא החיובי ביותר: מדינות שזהו לציונים הנמוכים ביותר כמו ברזיל, מקסיקו, הודו ורוסיה, קיבלו את הציונים הגבוהים ביותר מבחינת נכונות התושבים לאמץ פתרונות AV.מדינות עם תשתיות מפותחות דווקא יותר אמביוולנטיות בנוגע ל-AV, מה שעשוי לעכב את ההטמעה של הטכנולוגיות האלה. "בסופו של דבר הצרכנים הם אלה שיכתיבו את הקצב של הטמעת טכנולוגיות AV", אומר ריצ'רד תרלפאל, ראש תחום תשתיות ב-KPMG International. "כל עוד לא תהיה נכונות מצד הצרכנים להשתמש בתחבורת AV, יהיה קשה לשוק הזה להתפתח ולממש את הפוטנציאל האדיר שלו".

ישראל: חזקה בטכנולוגיה, חלשה ברגולציה

ישראל, שבשנה שעברה לא הופיעה ברשימה, הגיעה למקום ה-14 בדירוג הכללי אך כבשה את המקום הראשון בקטגוריית הטכנולוגיה והחדשנות. החוזקה של ישראל בתחום ה-AV היא בעיקר בזכות סקטור הסטרטאפים המשגשג. בעקבות מכירת מובילאיי לאינטל ב-2017 המשקיעים בעולם החלו לגלות יותר עניין בטכנולוגיות רכב ישראליות. למשל: דיימלר השקיעה 10 מיליון דולר בסטארטאפ הישראלי אנגוג שמפתח טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית לניטור חיישנים מסמארטפונים; ענקית האנרגיה BP השקיעה ב-StoreDot הישראלית שמפתחת טכנולוגיה לטעינה מהירה במיוחד של מכוניות חשמליות. במקביל, יצרניות רכב גדולות הקימו מרכזי מחקר ופיתוח ברחבי ישראל.

"מה שמאפיין את תעשיית ה-AV בישראל הוא ההשקעה הגדולה בטכנולוגיות שמייצרות אותם", אומר הילל שוסטר, שותף וראש תחום KPMG ,Management Consulting סומך חייקין "בישראל פועלים 600-500 סטרטאפים של טכנולוגיות רכב, שחמישית מהם עוסקים ב-AV. חלק גדול מהחברות האלה נהנות מטכנולוגיות שפותחו במקור בצה"ל בתחומים כמו לוגיסטיקה, מיפוי, לידאר (מדידת וגילוי אור) וראיית לילה".

"יחד עם זאת, קרוב לוודאי שייקח זמן עד שלישראלים עצמם תהיה גישה לרכבים אוטונומיים, מפני שהמדינה מדורגת נמוך מבחינת מדיניות ותשתיות. כמו כן, מאחר שמדובר במדינה שבה הדרכים קצרות יחסית ואין תעשיית ייצור רכב מקומית, לא יהיה פשוט להטמיע בה כלי רכב אוטונומיים, בייחוד כל עוד הם צריכים להתקיים לצד רכבים מאוישים בכבישים הצפופים".