04/12/2017

ענף הבנייה הינו הבמה המושלמת לחדשנות בתחומים כמו רובוטיקה, רחפנים, אוטומציה וכלי ניתוח מידע חזקים. ואכן, 95% מהמשיבים לסקר חושבים שטכנולוגיה וחדשנות ישנו מהותית את העסק שלהם, 74% מאמינים ששינוי כזה יתרחש בתוך פחות מחמש שנים ו-55% חושבים שהתעשייה בשלה לשינוי. אולם 5% בלבד תופסים את הארגון שלהם כחוד החנית מבחינה טכנולוגית. 

בניתוח גלובלי של אימוץ טכנולוגיות בענף הבנייה; אירופה - למעט בריטניה מובילה בשימוש בעבודה דיגיטלית וברובוטים, שמחליפים עובדים בני-אנוש; סין מובילה במערכות ניתוח מידע מתקדמות ומידול מידע על בנייה, שיכולים לסייע בזיהוי תבניות וחריגויות, חיזוי מגמות והנפקת תחזיות מדויקות יותר להערכות סיום עבודה; סין ובריטניה מובילות יחד בשימוש בפלטפורמות ניידות; בריטניה מובילה בשימוש ברחפנים, שיכולים לטוס מעל אתרי בנייה ולספק להנהלה תצפית טובה יותר על התקדמות הבנייה, ובמציאות רבודה ומדומה, שיכולה לשמש בתכנון הנדסי של פרויקטי בנייה גדולים ובזיהוי שיטות ביצוע ובנייה מיטביות; ואוסטרליה מובילה בשימוש בהדפסת תלת-ממד. על אף הטכנולוגיות הרבות הקיימות בשוק, רק שיעור קטן ביותר של בעלי פרויקטים ומהנדסים משתמשים בטכנולוגיות הללו באופן שוטף.  

מורכבות הפרוייקטים והסיכון בענף הבנייה הולכים וגדלים

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במורכבות הפרוייקטים בעוד שיכולות השליטה והפיקוח לא מתקדמות באותו הקצב. הפרויקטים מתאפיינים בהיותם גדולים יותר, משולבים יותר ובעלי לוחות זמנים קצרים יותר. כל זאת במקביל למודלי מימון יצירתיים, המשפיעים על תקציבי הפרויקטים והסיכון הגלום בהם.

80% מאנשי ענף הבנייה מאמינים שהארגון שלהם יכול לספק פרוייקטים בלי חריגה מהלו”ז והתקציב, ו-92% מאמינים שהמערכות שלהם מפיקות דיווחי פרויקטים מדויקים. אבל מה שנראה טוב על הנייר לא בהכרח מתורגם למעשים בשטח - ענף הבנייה סובל מחוסר יכולת מתמשך להגדיל את התפוקה, להעלות את רמות היעילות ולצמצם כישלונות בפרויקטים.

המשיבים בסקר לשנת 2016 מנו מספר סיבות לחוסר יעילות באמצעי פיקוח על פרויקטים: 1) בטחון יתר; 2) היעדר אחידות; 3) הגורם האנושי, שמקיפים סוגיות כמו מחסור באמצעי פיקוח רכים וניהול לקוי של כישרונות. בשנת 2017 נוסף לגורמים הללו הצורך בבחינה ביקורתית של שלושה מניעי ביצועים עיקריים: אמצעי בקרה ופיקוח, אנשים וטכנולוגיה.

שימור כוח אדם איכותי

לצד הטכנולוגיה והחדשנות ישנם אנשים, וגם שם המצב מאתגר: ניסיון לגייס עובדים לתעשייה נתקל בקשיים, משום שהנדסה ובניין לא תמיד קוסמים לבוגרי אוניברסיטאות, שיכולים לעבוד בסטארט-אפים טכנולוגיים יזמיים. לכן חשוב מאי פעם למצוא דרכים יעילות לגייס ולשמר את הכשרונות המתאימים. כשליש מודים שאין בחברה שלהם מדיניות אחידה בנוגע למסלול קריירה וקידום עובדים, שמתבצע עבור כל עובד לגופו. עוד עולה כי הסבירות לקבל מסלולי קידום ברורים גבוהה יותר בקרב מעסיקים מאסיה, בעיקר מסין והודו, ובניגוד מובהק למעסיקים בשאר חלקי העולם.

גגם פערי הדורות בתעשייה מהווים אתגר. 40% מהמועסקים בתעשייה הם בני דור ה-X ו-37% הם בני דור ה-Y, דור שהדורות הקודמים לו נוטים להאשימו באי התאמה לשוק העבודה המסורתי. כרבע מהמשיבים האשימו את דור ה-Y בכך שהוא לא מבין את היסודות של מסירת פרויקט. אבל גם אם נדמה כי זו דרישה חצופה, אולי דווקא מקום העבודה הוא זה שצריך להסתגל אליהם ולהבין, למשל, שאמצעי פיקוח קשיחים לא טובים לדור ה-Y, שרוצים רק מעקה בטיחות אשר יאפשר להם חופש נרחב יותר. 

ביצועי חסר נובעים מסיבות רבות

הבכירים שהשיבו לסקר מנו מגוון סיבות לביצועי חסר של פרויקטים, ובהן הערכות ותחזיות שגויות בתכנון ותזמון תהליכים, לקיחת סיכונים גדולים מדי, הגדרות חסרות של היקפי עבודה וחוסר נכונות לשינוי בניהול. אף ש-60% מהנשאלים מנהלים פגישות תקופתיות למעקב אחרי התפתחויות, 70% מתעקשים לבדוק את התקדמות הפרויקט אל מול הלו”ז והתקציב המקוריים, ורק 57% לפי הלו”ז והתקציב העדכניים (הנתונים מסתכמים ביותר מ-100% כי הנשאלים התבקשו לבחור את כל אמות המידה הרלוונטיות). עמידה בלו”ז מדורגת כמדד הביצועים המוביל, ואחריו עלויות הפרוייקט. הבטיחות נמצאת במקום השלישי והאיכות במקום הרביעי. 

בתעשייה שמרנית יחסית כמו זו, יישום יעיל של שינויים הוא מהקשים שבאתגרים. אולם נראה שאין ברירה ורגע האמת הגיע- ענף הבנייה מוכרח לפתח שיטות ניהול חדשות ולאמץ חדשנות בתהליכי העבודה על מנת להתגבר על התחרות החיצונית, הביצועים הבלתי אחידים והתאמת אמצעי שליטה לאסטרטגיה העסקית.

נערך על-ידי: דן עירוני, מנהל, מחלקת נדל"ן, KPMG סומך חייקין