מיטל רביב, מנהלת מחלקת פינטק וחדשנות ,

24/06/2019

כשמדברים איתי על מכוניות אוטונומיות, אני נזכרת באחד מהסרטים האהובים עלי: האלמנט החמישי. הסרט, שיצא לאקרנים בשנת 1997 ,מתרחש בעולם עתידני, בו בני האדם נעים על פני כדור הארץ בעזרת מכוניות מעופפות. אז מכוניות מעופפות ברחובות תל אביב עדיין אין, אך החודש הודיעה אוניברסיטת בר אילן על תחילתו של ניסוי בהפעלת שירות הסעות אוטונומי ברחבי הקמפוס, ולא רק אוניברסיטת בר- אילן - ניסויים מסחריים רבים אחרים בתחבורה אוטונומית, נערכים ממש בימים אלה ברחבי הארץ.  

ואכן, על פי דוח המוכנות לרכבים אוטונומיים שפורסם ע"י KPMG ,ישראל נמצאת במקום ה- 14 המכובד ברמת המוכנות שלה לשילוב כלי תחבורה אוטונומיים לצד כלי רכב מאוישים. רכבים אלה טומנים בחובם שינוי משמעותי בעולם ביטוח הרכב: הם נוסעים לאט ובמהירות מבוקרת, המסלול שלהם קבוע מראש, ניתן לעצור אותם במהירות גבוהה יותר במקרה של תקלה או תנאי מזג אוויר.  

כאשר משווים עובדות אלה לסטטיסטיקה הקשה של תאונות הדרכים בישראל, כמו גם לנתוני ה- OECD על העומס הקשה בכבישים, בהשוואה לשאר המדינות החברות בארגון, ניתן להבין כיצד הרשויות מקלות מאד על ביצוע ניסויים של שאטלים אוטונומיים בישראל. אחריהם יגיעו גם הרובו־טקסי (כמו של Waymo בארה"ב). אבל לא צריך עולם עתידני או אפילו עתידי - הרובוטים כבר כאן, וחברות ביטוח רבות בעולם מקדמות אותם בברכה: בסקר שנערך ע"י KPMG העולמית בקרב 100 מנכ"לים של חברות ביטוח גדולות, מעל רבע מהם סברו שאוטומציה - השלב ההכרחי במעבר לרובוטיקה, היא התשובה האולטימטיבית לפער במיומנויות כח אדם - אחת הבעיות הקשות בשוק העבודה בתעשייה זו, כאשר המיקוד הוא סביב Automation Process Robotic- RPA ,לא רק במשימות רפטטיביות ורחבות מימדים כבעבר, אלא גם סביב תהליכים הדורשים קבלת החלטות, ניהול עסקאות ותשלומים ואפילו בחזית מול הלקוח. תהליכים רובוטים אחראים לירידה בטעויות, השגת עקביות גבוהה בתהליכי קבלת החלטות ושיקולים ושיפור רמת הציות של חברות הביטוח. 

 מחשוב קוגניטיבי ובינה מלאכותית הם הצעד הבא אחרי אוטומציה - בסקר המוזכר מעלה, %15 מהמנכ"לים הצהירו כי הם מתכוונים להשקיע בצורה משמעותית באינטגרציה של רובוטים מבוססי בינה מלאכותית ולימודי מכונה לניהול תהליכים בעלי סיכון גבוה כגון, ניהול עתודות מסחר וטיפול בתביעות. יחד עם זאת, %91 מהנשאלים הביעו חשש מיציבות ושקיפות הרובוטים, בעיקר עקב הפוטנציאל ההרסני של כשל כזה לעומת כשל אנושי. ראו לדוגמא את סיפור צלילת הפאונד ביותר משישה אחוז לרמתו הנמוכה ב-31 שנים. 

 ובכל זאת, הרובוטים כאן להישאר. כיצד יכולות חברות הביטוח ליצור סביבת עבודה מתאימה לרובוטים? התשובה נעוצה בתהליכים הארגוניים ובנתונים. הדרישה לרובוטים מגיעה בדרך כלל מהפונקציה העסקית, אך לרובוטים אינטראקציה שונה מאשר לבני אנוש - על הארגון להבטיח בקרות, תהליכים ותרבות ארגונית תומכי אינטראקציה ומשילות, המבטיחים עקביות במתודולוגיות, בהנחות ובאלגוריתמים, ומסייעים בקבלת ההחלטות בחברת הביטוחTOP DOWN. נתונים הם אתגר נוסף במעבר לכח אדם רובוטי - חברות הביטוח נוטות להסתמך על בסיסי נתונים מיושנים ולא איכותיים. 

 במעבר לכח אדם רובוטי, חברות הביטוח תצטרכנה לעבור למאגרי מידע דינאמיים ואף ליצור את מאגרי המידע האלה בעצמן, בעזרת הערוצים הדיגיטליים ומאגרי מידע דינמיים אחרים המצויים היום בשוק. ולסיכום, כנראה שהעולם המתקדם של האלמנט החמישי עדיין לא נראה באופק, אבל כמות חברות האינשורטק שנכנסות לתחום ומספקות פתרונות לצרכים של חברות הביטוח, הולכת וגדלה וכיום ניתן למצוא פתרונות בשלים, הן טכנולוגית והן עסקית, שיכולים לקצר את זמן הפיתוח של החברות הגדולות ולתת מענה לצרכי השוק המשתנים.