03/03/2019

שנת 2018 סימנה את סיומה של מגמת ההרחבה המוניטרית שהחלה כבסיס להתמודדות עם משבר האשראי שפרץ בעשור האחרון. אירוע שעשוי להשפיע בצורה ניכרת בשנה הקרובה הוא סיום ההרחבה הכמותית באירופה, הרחבה שבוצעה על ידי הבנק המרכזי. חרף  ההרחבה הכמותית הנרחבת והאפקטיבית בשנים האחרונות, באירופה נותרו מספר כלכלות משמעותיות החברות באיחוד האירופי, כדוגמת איטליה ופורטוגל, שלא ברור האם וכיצד יוכלו להתמודד עם סיום ההרחבה. עליית הריביות בשוק האג"ח הממשלתיות של מדינות בקשיים עשויות להביא להאטה בכלכלות המקומיות וכתוצאה מכך להכביד על השווקים ולהביא את מדינות אלו לפתחו של משבר עמוק יותר. בנושא זה, ניתן אפוא להזכיר גם את מהלך העלאת הריבית בארה"ב ובישראל וקרבות הסחר בין ארה"ב לסין שמעוררים חששות רבים לגבי העתיד ומביאים לחוסר יציבות בשווקים בטווח הקצר.

התמורות הכלכליות והספקות בדבר היכולת של הכלכלה העולמית והמקומית לשגשג ולצמוח בשיעורים גבוהים, מחייבים חשיבה יצירתית, בעיקר בקרב חברות וארגונים גדולים הפועלים בענפים מסורתיים. במטרה להקטין את הסיכון ולפתח שווקים חדשים, תאגידים גדולים נאלצים לבצע תהליכים נרחבים של גיבוש מדיניות גיוון ופיתוח עסקי.

דוגמאות בולטות בשנים האחרונות לחברות שהתפתחו לעבר מגזרים עסקיים חדשים:

  • עזריאלי עם כניסתה לתחום הדיור המוגן, תחום זה מתפתח מאוד בשנים האחרונות, ועל פי התחזיות עשוי לצמוח אף בקצב גבוה יותר עקב העלייה בתוחלת החיים בקרב בני הגיל השלישי. חברה הפונה לתחום זה בעצם מקטינה את התלות במגזר הנדל"ן המסחרי אשר מושפע ישירות מהכלכלה והצריכה הפרטית של הציבור הרחב ופונה למוצר בו הביקוש הינו קשיח יותר.
  • שופרסל אשר מלבד השימוש הנרחב במכירות מקוונות ושירותי משלוחים, גם מרחיבה את היצע המוצרים שלה באופן שיטתי, ולאחרונה אף השיקה אתר המאפשר ללקוחותיה לבצע רכישות מחו"ל בפטור ממע"מ ומכס עד סכומים מסוימים.

כאמור, בשנת 2019 חברות יאלצו לערוך התאמות ולבחון סקטורים ותחומים חדשים אליהם יוכלו להתרחב, המאפיין העיקרי או החסם להחלטה העומד בפני התאגידים הגדולים טרם ביצוע מהלך של כניסה לשוק הוא היכולת להוות שחקן משמעותי בסקטורים החדשים, ללא תחרות מצד גופים גדולים אחרים.

בהתייחס לדוגמאות שהובאו לעיל, נבחין כי בתחום הקמעונאות, סקטור קטן יחסית אשר יכול להיות רלוונטי בשנים הקרובות הוא תחום חלקי המחשב ואביזרי האלקטרוניקה. כיום, השוק בישראל מורכב בעיקר מחנויות מקומיות ומספר רשתות בעלות פריסה ארצית כדוגמת KSP ואייבורי. בדומה לקיים בארה"ב ומדינות מפותחות אחרות בעולם, העתיד בתחום זה גלום במכירות מקוונות או חנויות כולבו גדולות אשר מספקות חוויה ללקוח. נראה כי לחברה גדולה בעלת פריסה ארצית ענפה, מאגר לקוחות קיים ופלטפורמה מקוונת רחבה כמו שופרסל יתרון בולט במידה ותבחר להיות פעילה בתחום זה.

בתחום הנדל"ן, השוק אמנם רווי בפתרונות ושירותים שונים וייחודיים. דוגמת השירותים של חברות כמו WeWork ,MinsSpace וגופים דומים, אך יחד עם זאת נראה כי ניתן להסתמך על מגמות מסוימות בענף כדוגמת המעבר למבני מגורים המכילים כמויות גדולות של יחידות דיור ומצריכים שימוש בשירותיהן של חברות ניהול. כיום שוק פתרונות הניהול למבנים הינו שוק מבוזר יחסית המכיל חברות רבות בסדרי גודל שונים, כאשר לרוב החברה שמעניקה את השירותים לפחות בבניינים חדשים היא החברה שהקימה את הפרויקט. נראה כי נוכחות של חברה משמעותית בעלת שורשים וניסיון בתחום כמו עזריאלי תאפשר לה לבצע מהלך מהיר של השתלטות על שוק זה. 

נכתב בשיתוף עם צבי בן אברהם, מנהל במערך הייעוץ העסקי-ניהולי, מחלקת יעוץ אסטרטגי