31/12/2018

לפני פחות משנה, כאשר זאב בילסקי הודיע שלא יתמודד שוב על ראשות עיריית רעננה הוא לא ציפה שמספר חודשים לאחר מכן יקבל פניה משר האוצר לשמש כיו"ר מטה הדיור הלאומי. הוא ידע שניצב בפניו אתגר לא פשוט. “שר האוצר כחלון אמנם הדגיש בפניי את הקשיים הרבים שעמם אדרש להתמודד כאשר הוא הציע לי את התפקיד, אבל זה היה רק פרומו”, הוא אומר. “ניהול מטה הדיור כרוך במאבקים רבים ובניסיון לגרום לכל גורמי הממשלה, השלטון המקומי, היזמים והקבלנים לשתף פעולה ולהכיר בכך שהמאבק למען מחירי דיור הוגנים הוא מאבק לאומי שאסור לנו להיכשל בו”.

בילסקי

בילסקי סגר בעיריית רעננה לא פחות מחמש קדנציות (22 שנה). המעבר שלו מהזירה המוניציפלית לזירה הלאומית היה ללא ספק המשך טבעי עבור אדם שצבר קילומטראז’ אדיר בפיתוח של עיר. מטה הדיור הוקם על ידי שר האוצר משה כחלון זמן קצר אחרי כניסתו לתפקיד, במטרה לרכז את הרפורמות והפרויקטים הלאומיים בתחום הדיור ולתאם בין רחכל הגופים השונים על מנת לזרז תהליכים. כמי שנמצא כיום בעמדת השפעה קריטית במאבק על פתרון משבר הדיור, לבילסקי ברור שחייבים להגביר את קצב הבנייה ולייצר יותר דירות. בעיניו, המפתח לכך הוא “האצה בהליכי הקצאת הקרקעות. אין ספק כי ככל שהמשק ייצר יותר דירות כך ניתן יהיה לפתור מהר יותר את משבר הדיור ואני בהחלט מוכוון למטרה הזו”.

למרות הביקורות הרבות שספגה “מחיר למשתכן”, תוכנית הדגל שלמשרד האוצר לטיפול בבעיית מחירי הדיור, מבחינת בילסקי מדובר במה שהוא מכנה “מוצר טוב”. לדבריו, “זה מוצר שמגיע עם הנחה משמעותית ממחיר השוק ובחבילת מימון אטרקטיבית. בשלושה שנים שחלפו התוכנית עברה מספר גלגולים ושינויים. הקפדנו להיות עם האצבע על הדופק ודאגנו להקשיב לרחשי הציבור, הדיירים והקבלנים כאחד, ולהשתפר תוך כדי תנועה”.

לתפיסתו של בילסקי, גם התחדשות עירונית היא אחד הפתרונות המרכזיים למשבר. “מלבד בנייה חדשה ומודרנית ופתרון לאיומים ביטחוניים, ההתחדשות העירונית מביאה עמה גם צדק חברתי אמיתי”, הוא טוען. “מטה הדיור מסייע לרשות להתחדשות עירונית שהוקמה באחרונה להגשים את מטרותיה ולמלא את משימותיה בדגש על אזורי הפריפריה שם נדרשת המדינה להתערב ולסייע לכוחות השוק להוציא פרויקטים מהכוח אל הפועל”.

בדרך לרישוי עוצרים באינטרנט אין מי שיחלוק על כך שהסחבת הבירוקרטית שכרוכה באישור פרויקטי בנייה בישראל מהווה גורם מעכב מרכזי בתהליך ובילסקי מתכוון לטפל בכך במלוא העוצמה. “אני מודע לכך שתהליך הרישוי והוצאת היתרי הבנייה בישראל רחוק להשביע רצון”, הוא מצהיר, ומסביר כי מטה הדיור בוחן דרכים לתיקון המצב וייעול התהליך,למשל “באמצעות שכלול מערכת הרישוי המקוון, ביטול הקלות ובחינה של הליכי רישוי עצמי. כמובן שהמציאות מחייבת גם שיתוף הפעולה עם ראשי הרשויות ואני קורא לראשי הערים והמועצות האזוריות להצטרף למאמץ הלאומי החשוב הזה".

חסם מרכזי נוסף הוא עניין התחבורה, נושא שנמצא בנפשו של בילסקי, שמשמש גם כיו”ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה ויו”ר הוועדה הלאומית לתשתיות. לדבריו, “הנחיתי את כלל גורמי התכנון העוסקים במלאכה לתת עדיפות לקידום פרויקטים בתחום תשתיות התחבורה בדגש על מערכות הסעת המונים בכלל והמטרו בגוש דן בפרט”. למרות שהדרך עוד ארוכה בילסקי שומר על אופטימיות, בייחוד בכל הקשור למטרו המתוכנן: “כולי תקווה כי באמצעות שיתוף פעולה עם משרד התחבורה ומשרד האוצר נוכל לעמוד ביעד השאפתני שהצבנו ותוך עשור לזכות לראות את קו המטרו הראשון פועל בגוש דן. מדובר בקו של כ- 140 ק”מ שעלותו כמיליארד שקל לק”מ!”.

בילסקי לא שולל את האפשרות להבאת פועלי בניין נוספים לקידום הבנייה למגורים ותשתיות. לדבריו,“מטה הדיור פעל להגדלת מכסת העובדים הזרים לעבודות בנייה והיה שותף פעיל בהליך חתימת ההסכמים הבילטראליים עם מספר מדינות ובראשן סין. כמו כן, במסגרת הקול קורא להבאת חברות בנייה זרות ארצה, אנו רואים מספר שיתופי פעולה שהחלו לרקום עור וגידים עם חברות ישראליות”.

תפסיקו להסתכל על הדשא של השכן בפתחה של שנת 2019, בילסקי יודע שבשורה התחתונה, למרות כל התכניות והמיזמים לפתרון משבר הדיור, לזוגות צעירים עדיין קשה מאוד לקנות דירה בישראל. חשוב שנזכור גם בזמנים קשים שבמשך שבעים שנות קיומנו הצלחנו להקים מדינה נהדרת, שהגיעה להישגים חסרי תקדים בכל קנה מידה”, הוא מצהיר. “אני בהחלט מודע לכך שמשבר הדיור שפקד את ישראל בעשור האחרון הרחיק מזוגות רבים את האפשרות להגיע לדירה, אך אני סבור כי הפעילות האינטנסיבית של שר האוצר ומטה הדיור הלאומי במשך שלוש וחצי השנים האחרונות הצליחו לחולל שינוי והחזירו לזוגות רבים את התקווה להמשיך ולחיות כאן בכבוד”.

נערך על-ידי: דן עירוני, דירקטור, מחלקת נדל"ן, KPMG סומך חייקין