04/07/2018

על רצפות הייצור של מפעלים ברחבי העולם עומדים בימים אלה למבחן כמה פיצ'רים מדהימים שיביאו לשיפור אדיר בביצועים. תעשיינים רבים מדווחים כי הם כבר הטמיעו בתהליכי הייצור טכנולוגיות ושיטות עבודה ששייכות לדור Industry 4.0 (i4.0). אבל בסדרה של ראיונות שקיימו באחרונה מומחי תחום התעשייה ב-KPMG, מרבית התעשיינים המובילים הודו כי הם עדיין לא מוכנים מספיק להטמיע את מהפכת i4.0 אל תוך המוצרים עצמם.

מכניסים את i4.0 למחזור חיי המוצר

המפתח למימוש הערך האמיתי של i4.0 היא היכולת לחבר בין שני הממדים הללו – מוצרים חכמים ותהליכים מתקדמים. i4.0 היא הפלטפורמה שעל בסיסה מפעלים מתקדמים וחדשניים ימסגרו מחדש את שרשרת הערך העסקית והתעשייתית, ובתמורה יזכו ביתרון תחרותי חסר תקדים.

חשוב להבהיר כי הכוונה היא לא רק לשילוב של רכיבים חכמים בתוך מוצרים קיימים, אלא לשימוש בטכנולוגיות חכמות ובמודלים חכמים כדי לייצר ערך – עבור הארגון, משתמשי הקצה ולשרשרת הערך עצמה. כמובן שחשוב גם לדאוג לכך שיהיו האמצעים והיכולות כדי לשמר ולתחזק את הערך הזה. 

אין טעם לשים חיישנים מתקדמים על המכונות במפעל או על מוצרים אם צוותי התכנון לא יודעים לתרגם את הנתונים שנאספים לתובנות ולשיפורים אמיתיים במוצר. גם אם ברמה התפעולית, כל עוד המפעל לא יודע להשתמש בדאטה כדי לשפר את התפוקה והמהירות ולייצר מודלים חדשים של שירות שייצרו רווחים – אין טעם בחיישנים האלה.

הראיונות שקיימנו, לצד הניסיון הרב שלנו בתחום, מראים כי התעשיינים עדיין חוששים לשלב מוצרים חכמים במעבר ל-Industry 4.0. לתפיסתנו, התעשיינים חייבים להתחיל עוד היום לחשוב מחדש על הקשר שבין המוצרים, התהליכים והרווחים דרך העדשה של i4.0.

יצרני הערך של היום הם לאו דווקא אלה של המחר

מהפכת i4.0 היא שיבוש (disruption) במלוא מובן המילה, ולכן היא תעניק לתעשיינים הזדמנויות רבות לצמוח לשווקים חדשים, אבל הם יהיו חייבים לדעת להתמודד עם השיבוש המהפכני הזה. היכולת שיש כיום ליצרנים לנתח את דפוסי השימוש של הלקוחות, למשל, יכולה לשפר את הביצועים, לקצץ עלויות ולהגביר את שביעות רצון הלקוחות. אבל במקביל, היא יכולה גם יכולה להוריד את מקומו של תחום קשרי הלקוחות בשרשרת הערך. מה שמייצר ערך היום (כלומר, אלה שבידיהם כיום השליטה בקשרי הלקוחות והבעלות על נתוני השימוש במוצר) הוא לאו דווקא מה שייצר ערך מחר.

בסביבה כזאת, היצרנים חייבים להתחיל לחשוב על האופן שבו המוצרים החכמים שלהם משתלבים באותם תהליכים החכמים שהם כבר הטמיעו. הם חייבים לבחון בזהירות את היכולות ואת המודלים התפעוליים הקיימים, את נכסי ה-IT  שלהם ואת הסביבה התחרותית כדי להגיע למסקנה מושכלת לגבי מה הם יכולים להשיג ובאיזה טווח זמנים. הם חייבים לסנכרן בין מחזור החיים של המוצר והמידע על המוצר לבין אסטרטגיה לטווח ארוך. 

אבל יותר מכל, הם חייבים להיות אמיצים. אנחנו מאמינים ש-Industry 4.0 יכולה להביא לתעשיינים שיפורים חסרי תקדים ברמת הבצועים. אבל הכול מתחיל עם חזון אסטרטגי נכון ומפת דרכים ברורה.

על האקסלרטור שלנו בתחום ה-i4 כבר שמעת? לפרטים>>https://bit.ly/2ta1oFF