טל זהרני,

24/04/2017

Airbnb היא חברה מהפכנית, לא פחות. בתוך זמן קצר היא טלטלה לחלוטין את שוק השכרת הדירות לטווח קצר בעולם והטילה אימה על תעשיית המלונאות הגלובלית.

Airbnb היא שחקנית מרכזית בטרנד הכלכלה השיתופית, שהולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות ומשנה את האופן שבו האדם הממוצע צורך שירותים ומוצרים. חברות כמו Uber ו-Gett שינו את הדרך שבה אנשים נוסעים ממקום למקום, Lending Club שינתה את האופן שבו אנשים נוטלים הלוואות, Airbnb שינתה את התפיסה של תיירים לגבי אפשרויות הלינה במהלך נסיעות והרשימה עוד ארוכה. המשותף לכולן הוא שמדובר בחברות טכנולוגיות שחדרו לשווקים ותיקים ומסורתיים ושינו את חוקי המשחק שלהם באמצעות שימוש בכלים של כלכלה שיתופית ובראשם החלפת סחורות, שירותים ואפילו כסף באופן ישיר בין אנשים על ידי שימוש בפלטפורמות שיתוף אינטרנטיות ורשתות חברתיות, במקום להסתמך על התאגידים הגדולים.

הרגולטורים במדינות רבות מנסים להדביק את קצב השינויים הטקטוניים האלה ומחפשים כל העת אחר דרכים מתאימות להסדיר את השוק הכאוטי והשובב הזה. בתגובה לרגולציה המתהדקת, ענקית התיירות הולכת ומשנה את המודל העסקי שלה.

מאז שהוקמה ב-2008, הפעילות של Airbnb התמקדה בתיווך בין בעלי דירות פרטיים לשוכרים, בעיקר לצורך שכירת דירה (או חדר בתוך דירה) לטווח קצר (P2P accommodation). החברה רשמה צמיחה משמעותית בשנים האחרונות וסבב הגיוס האחרון שקיימה בתחילה השנה שיקף שווי חברה של לא פחות מ-31 מיליארד דולר. לשם השוואה, ביוני 2015 שווי החברה הוערך בכ-25 מיליארד דולר.

לא שואפת "להעלים" את בתי המלון

ככל ש-Airbnb התחזקה וצברה עוד ועוד מיליונים של משתמשים, כך גדלו החששות בקרב המתחרים, בעיקר רשתות בתי המלון, מכך ש-Airbnb "תעלים" את תעשיית המלונאות המסורתית בתוך מספר שנים. מנגד, היו גם כאלה שטענו כי ההשפעה של Airbnb על ענף מסורתי ומבוקש כל כך לא תהיה משמעותית. סקר של ענקית הבנקאות גולדמן זאקס וכן דו"ח שהפיקה חברת כריית הנתונים 7Park Data נתנו גיבוי להשקפה הזאת. המסקנה העיקרית של שני המחקרים היא שקהל היעד של Airbnb אינו קהל היעד "המלונאי הקלאסי". ולכן, אם תייר בחר להשתמש בשירותי Airbnb הוא לא בהכרח יוותר על שהייה עתידית בבתי מלון.

פיטר קולס (Peter Coles), הכלכלן הראשי של Airbnb, דיבר על היחסים בין הפלטפורמה לבין בתי המלון המסורתיים ב-Hotel Data Conference שהתקיים בספטמבר האחרון בנאשוויל טנסי, ואמר ש-Airbnb ותעשיית המלונאות צריכות להתקיים זו לצד זו. לדבריו, Airbnb אינה מעוניינת למוטט את בתי המלון, אלא תופסת את עצמה כמוצר משלים לתעשייה זו. קולס טען כי שתי התעשיות יוכלו דווקא לשגשג זו לצד זו בעיקר מפני ש-Airbnb מגדילה את הביקושים לתיירות ולאו דווקא "נוגסת" בנתח השוק הקיים. קולס התייחס בדבריו לתעשיות אחרות שנפגעו אנושות בעקבות כניסת ענקיות טכנולוגיה כמו אמזון ו-Uber ואמר כי המקרה של Airbnb אינו בר השוואה.

המסים מצטמצמים, המחירים עולים

אחת מתופעות הלוואי המשמעותיות והמיידיות שנוצרו כתוצאה מהשכרת דירות לטווח קצר בין אנשים פרטיים היא פגיעה בהכנסות ממסים – ובמילים פשוטות העלמת מסים. מרבית מבעלי הדירות המשכירים את נכסיהם ב- Airbnb הם אנשים פרטיים שמקבלים את התמורה עבור השכרת הנכס מצד שלישי – לרוב אנשים פרטיים שלא מבקשים חשבונית מס או אסמכתא לתשלום.

אופי הפעילות המובנה של Airbnb ודומיה מביא למצב בו הכנסות רבות נעלמות מרשות המיסים מפני שמשכירי הדירות לא מדווחים על הכנסותיהם ממקור זה. גם בישראל, רשות המיסים החלה להילחם בתופעה האמורה לאור ממצאים על דיווחים חסרים לרשויות המס.

תופעת לוואי נוספת היא עליית מחירי השכירות של דירות למגורים בערים המרכזיות. בעקבות ההתרחבות המשמעותית של שוק השכרת הדירות לטווח הקצר, הצטמצם היצע הדירות להשכרה למגורים בערים המרכזיות והוביל להעלאת מחירי השכירות באותן ערים.

הרגולטורים משנסים מותניים

כתוצאה מההצלחה הגוברת של Airbnb, יותר ויותר בתי משפט ועיריות בחו"ל החלו לקבוע מגבלות על השכרת דירות לטווח קצר. כך לדוגמה, ביוני 2016 קבע בית המשפט המקומי בברלין כי בעלי דירות אשר ישכירו את דירותיהם ללא היתר מהעירייה יהיו חשופים לקנסות של עשרות עד מאות אלפי אירו בשנה.

עיריית סן פרנסיסקו קבעה גם היא מספר תקנות חדשות בתחום, כמו הגבלת מספר הימים בשנה שניתן להשכיר דירה ודרישה לקבל אישור פורמלי מהרגולטור המקומי להשכרת דירה לטווח קצר. בהתאם לרגולציה החדשה בסן פרנסיסקו, אתרי אינטרנט המשמשים להשכרת דירות לטווח קצר כמו Airbnb ודומיה יוכלו לפרסם רק דירות שאושרו על ידי העירייה כמותרות להשכרה לטווח קצר ואשר עומדות בכל המגבלות של החקיקה החדשה. פרסום דירות שאינן עומדות בדרישות הרגולציה יגררו קנס כספי עבור כל יום בו הנכס מפורסם. גם התפוח הגדול לא נשאר מאחור. בשלהי שנת 2016 אושר בניו יורק חוק המטיל קנסות של אלפי דולרים על פרסום דירות באמצעות Airbnb שמיועדות להשכרה לתקופה של פחות מחודש.

מהשכרת דירות לחוויית תיירות כוללת

ב-Airbnb הבינו שהחבל הרגולטורי המונח על צווארם הולך ומתהדק, והחליטו לשנות כיוון – במקום להתמקד בתיווך בין משכירים לשוכרים, הם פונים כעת לשלושה מוקדים עיקריים שפועלים על גבי התשתית הטכנולוגית המשוכללת של האתר:

Experiences: רכישת כרטיסים לאירועים ייחודיים כגון סיורי רחוב, אירועי ספורט מקומיים, מופעי תרבות ועוד; Places: רכישת חופשות באתרים שונים ברחבי העולם; Homes: הפעילות המסורתית של שכירת דירות או חדרים בתוך דירות מבעלי דירות מקומיים.

בניגוד לאתרי חופשה רגילים, הייחודיות בפלטפורמה של Airbnb מתבטאת בכך שהאטרקציות והחופשות מוצעות בעיקר על ידי תושבים מקומיים, וכך נוסף לחוויית החופשה מימד אותנטי, מקורי וייחודי.

בריאן צ'סקי, מנכ"ל Airbnb ואחד ממייסדיה, הציג בתחילת אפריל 2017 חידוש נוסף בדרך ליצירת חווית תיירות כוללת – "Trips", שלמעשה משלב את שלושת האלמנטים הנ"ל. לדברי צ'סקי, לפלטפורמה של Airbnb יש יכולות שיאפשרו למשתמשים ליצור חווית תיירות הוליסטית המותאמת למידותיהם והעדפותיהם המתבססת על יעד הנסיעה של הנוסע, וכוללת טיסות, חוויות, אטרקציות, מקום לינה ועוד - הכל תחת אפליקציה אחת.

נכתב על ידי: טל זהרני בשיתוף עם ישראל אליהו, מנהל במחלקת הנדל"ן.