03/04/2017

איך שלא נסתכל על זה, הקדמה הטכנולוגית והרפואה צועדות יד ביד.

אחד הכלים הדיגיטליים החשובים ביותר שעומדים כיום לרשות ספקי השירות הרפואי והמטופלים הוא הרשומה הרפואית הממוחשבת (EHR). בארה"ב יותר מ-95% מבתי החולים כבר עובדים עם מערכות EHR. אבל רובם, למרבה הצער, התייחסו להטמעת המערכת הזו כאל פרויקט חד-פעמי. ולכן, למרות שהשקיעו מיליונים רבים של דולרים ואינספור שעות עבודה, התוצאה היא שרובם מפספסים את הערך הגדול שהמערכות האלה מסוגלות לספק עבורם ועבור המטופלים.

כיום, יותר ויותר בכירים בתחום ניהול הבריאות מודים שהגישה הזו היתה שגויה. למעשה, סקר שערכה KPMG בתחילת שנת השנה בשיתוף ארגון מנהלי מערכות המידע בשירותי הבריאות של ארה"ב (CHIME) הראה כי שיפור ההטמעה של מערכות הגיליונות הרפואיים נמצא בעדיפות עליונה מבחינת השקעת תקציבים בשלוש השנים הקרובות (38% מבין 128 המשיבים לסקר, כולם חברים ב-CHIME).  

ההטמעה המהירה, החד-פעמית והבלתי מחושבת הזו הכניסה את רוב הספקים של שירותי הבריאות למצב תגובתי שהתמקד בכיבוי שריפות ומציאת פתרונות לבעיות שהתעוררו, מבלי שגיבשו תוכנית פעולה מסודרת ליום שאחרי ההטמעה. כתוצאה מכך, פעמים רבות הם ניסו לעשות יותר מדי בבת אחת, וזה חזר אליהם כבומרנג. הזמן שנדרש כדי לפתור את הבעיות התארך, ואנשי הרפואה, ההנהלה הבכירה, הטכנולוגיה ומשאבי האנוש רק צברו תסכולים בגלל חוסר ההתקדמות. וכך למעשה, הארגונים לא רק פספסו את התועלות הרבות שב-EHR, נוצרה גם פגיעה בהחזר על ההשקעה (ROI) במערכות האלה. המנהלים הבכירים מבינים כיום שההטמעה של מערכות מידע חיוניות כאלה חייבת להיות מהלך אסטרטגי שמבוסס על ראייה לטווח ארוך.

כדי להשיג את הערך המקסימלי מ-EHR, צריך לדעת להשתמש בנתונים הרבים שנצברים בו לביצוע החלטות אסטרטגיות ותובנות שאנשי הרפואה והמנהלים העסקיים יוכלו לתרגם לפעולות. לשם כך, הסגל הרפואי וצוות בית החולים כולו צריכים לשנות בפועל את תהליכי העבודה באופן שיסתנכרן בצורה ההרמונית ביותר עם הטכנולוגיה החדשה.

אחד הצעדים החשובים ביותר שיש לנקוט לשם כך הוא הקמת צוותים משולבים של אנשי טכנולוגיה, רפואה ועסקים, שיגבשו אסטרטגיה ל-EHR בשלב שאחרי ההטמעה, בהתאם ליעדים הארגוניים. EHRinteroperable שיאפשר לצוותים הרפואיים לשתף מידע באופן מאובטח, לקשר בין המערכות והגורמים המטפלים כדי שיוכלו לקבל החלטות מושכלות בזמן קצר לאורך הרצף הטיפולי.

מהן הפעולות הראשונות שצריכים לנקוט הצוותים האלה?

  1. ביצוע baseline measurement, קביעת בנצ'מרקים ותמרוץ את המנהלים כדי להשיג תוצאות: בשלב זה חשוב להגדיר מהן נקודות התורפה בהתנהלות הארגונית הנוכחית ומהם סדרי העדיפויות העסקיים. כדאי להתמקד בשאלות כמו: כיצד האסטרטגיה הנוכחית משפיעה על היחסים בין המטופל לגורם המטפל? במה חשוב למקד את המאמצים? האם לארגון ברור לגמרי מהן העלויות ומאיפה מגיעות ההכנסות? האם האסטרטגיה עוזרת לשלוט בהוצאות ולשפר את הטיפול בחולים?
  2. הגדרת הדרך הטובה ביותר לשפר את מערכת ה-EHR הקיימת. חשוב לבחון את הפער בין היעדים שנקבעו כשנעשתה ההשקעה המקורית לבין הביצועים בפועל. בהמשך, יש לזהות את הנתיבים המרכזיים שיובילו להגשמת היעדים.
  3. ניטור וניתוח בלתי פוסקים של הנתונים: דאטה ואנליטיקס הם המקור הכי חשוב להפקת תובנות לגבי ביצועי המערכת. ניתוח של מדדי ביצוע מרכזיים (KPIs) שקשורים ל-service line, פיריון, קבלת החלטות, שרשרת אספקה, הארגונים יכולים להבין טוב יותר את עלות הטיפול, שביעות רצון המטופלים ומדדים של איכות. 

בנוסף לאיסוף ושיתוף מידע, האופטימיזציה של ה-EHR חייבת לקחת בחשבון גם את הדברים הבאים:

  1. חווית משתמש –מערכת המערבת מטפלים שונים חייבת להיות ידידותית ופשוטה לתפעול עבור כל הגורמים. למשל, חשוב לצמצם למינימום את ההקלקות שנדרשות מהרופא כדי לנווט בתיק של מטופל ולדאוג שהפורטל שמיועד למטופלים יהיה נוח לשימוש.
  2. הכשרה יסודית של הצוותים הרפואיים והאדמיניסטרטיביים בשימוש במערכת. 
  3. ניידות – חשוב שהמערכת תהיה זמינה בכל המכשירים הניידים ותאפשר למטופלים לקבוע תורים, לראות את התיק הרפואי ולקבל תוצאות בדיקות, הפניות. 
  4. תשתית – על מנת שרציפות הטיפול הרפואי תהיה אופטימלית, חשוב לסנכרן בין התשתית הארגונית הפיזית לתשתית הטכנולוגית..

אין ספק שארגוני בריאות שיעשו אופטימיזציה נכונה למערכות ה-EHR שלהם, יצליחו לייצר שינויים דרמטיים ומדידים בטיפול הרפואי, ביעילות התפעולית ובשורת הרווח.