30/06/2016

אפשר לומר שתהליך השילוב של טכנולוגיות מידע במערכות בריאות רבות בעולם לא ממש הלך חלק, בלשון המעטה: שירותי הבריאות בבריטניה נאלצו לצמצם משמעותית את פרויקט המערכת הלאומית לטכנולוגיות מידע (NPfIT), רפורמת הבריאות של נשיא ארה"ב ברק אובמה היתה מלאת באגים ותקלות מחשוביות ומבצע מחשוב התיקים הרפואיים באוסטרליה היה רצוף בעיות. 

מדוע מערכות הבריאות כל כך מתקשות "לעכל" את השינוי הדיגיטלי ולהטמיע אותו, ומדוע ההשקעות הגדולות שהן עשו בטכנולוגיה לא גובו בתכנון אסטרטגיות מתאימות כך שההשקעה תשתלם בסופו של דבר?

הלקח החשוב ביותר שאפשר ללמוד מתהליכי הדיגיטציה שעברו מערכות בריאות שונות בעולם הוא שמהפך טכנולוגי אין פירושו החלפה של תהליכים אנלוגיים או ניירת באמצעים דיגיטליים. במקומות שבהם הטרנספורמציה הטכנולוגית נכשלה לרוב הטכנולוגיה באה כשכבה נוספת מעל התהליכים הקיימים ודפוסי העבודה הישנים - מה שרק הגדיל את העומס על העובדים.

הטכנולוגיות שהביאו עמן את השינויים המהירים ביותר יושמו לאחר תכנון מעמיק שנועד להקל על תהליך העבודה ועל האינטראקציה עם החולים, יחד עם השקעה גדולה בפיתוח הכלים המתאימים ובשינוי תהליכי העבודה.

אחד הדפוסים שהופיעו שוב ושוב במקרים שבחנו היה התנגשות קשה בין ציפיות עצומות מהטכנולוגיה לבין תקופת הסתגלות ראשונית רצופת תסכולים, אכזבות וירידה בפיריון העבודה. הטכנולוגיות הוכיחו את עצמן וסיפקו תועלות עצומות – לרוב אחרי שנתיים לפחות –אבל ההתמודדות עם תקופת ההסתגלות הזאת היוותה מכשול לא פשוט שבחלק מהמקרים גרם לצמצום או לביטול של תוכניות המהפך הטכנולוגי.

אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא תחום התיקים הרפואיים האלקטרוניים (EHRs): הדיגיטציה של התיקים הרפואיים היא הבסיס לכל אסטרטגיה דיגיטלית, אבל התועלת שלהם לעבודה היומיומית לא מגיעה מיד בהתחלה. בפועל, רוב הארגונים נאלצים להתמודד עם תקופה ראשונית של ירידה ביעילות עד שהם מצליחים לפתח, להטמיע וליישם את הכלים הנהדרים של ה-EHR (ניהול תהליכי הטיפול בחולים, מרשמים דיגיטליים, התראות אוטומטיות והעברת נתונים). ה"סבל" שכרוך בשלבים הראשונים של הטמעת ה-EHR גרם לארגוני בריאות רבים להיתקע בשלב ההתחלתי – בלי יכולת לחזור למערכות הקודמות אבל גם ללא נכונות להמשיך להשקיע כדי לקצור את הפירות.

בחנו סיפורים רבים של ארגוני בריאות בעולם שלא הצליחו להפיק את התועלת המירבית מהטכנולוגיות הדיגיטליות החדשות, לצד סיפורי הצלחה הגדולים. מתוך מקרי המבחן האלה זיקקנו שבע תובנות חשובות שיסייעו לארגוני בריאות להפיק את מיטב התועלת מהמהפך הדיגיטלי:

1.   השינוי קודם לכל 

     השינוי לא מגיע מהטכנולוגיה עצמה, אלא כתוצאה משיטות עבודה חדשות. ארגוני הבריאות
     חייבים לפתח תוכניות שינוי ארגוני ותפעולי שייתמכו על ידי הטכנולוגיה - ולא להפך.

2.   הבעיה היא באנשים, לא בטכנולוגיה 

     תמיד נוטים להאשים את הטכנולוגיה, אבל בפועל, מקור רוב הבעיות במקרים שחקרנו היה
     האנשים. כדי להתגבר על הבעיות האלה, שירותי הבריאות חייבים להשקיע בפיתוח ארגוני
     לא פחות מאשר בטכנולוגיה. כל הבכירים – הן הרופאים והן המנהלים –   צריכים להכיר את
     המערכות היטב ולפתח חזון חדש לגבי תהליכי העבודה. בארה"ב מקובל היום למנות מנהל
     טכנולוגיות רפואיות (CMIO), שלרוב הוא גם חבר דירקטוריון. אנשי המקצוע ה"היברידים" האלה
     משלבים בין כישורים טכנולוגיים להבנה של תהליכי העבודה הרפואיים והתרבות הארגונית. 

 3.   תכנון מערכות

      הניסיון מלמד שעד היום לא הוקדשה מספיק תשומת לב והקפדה לנושא תכנון המערכות
      הרפואיות הדיגיטליות. כדי להטמיע מערכות כאלה בהצלחה, חייבים להבין את "תהליך
      המחשבה" המורכב (כיצד מתקבלות החלטות קליניות) של הצוות הרפואי, את "תהליך
      העבודה" (איך ההחלטות מתבצעות בפועל) ולהכיר את כל הטכנולוגיות החדשות.
      הכשלונות בהטמעה קורים לרוב כשאחת הצלעות במשולש הזה לא חזקה מספיק. כדי
      ששלוש הצלעות יהיו חזקות במידה שווה יש צורך במעורבות רבה של אנשי הצוות
      ובתהליך פיתוח ולימוד בלתי פוסק.

 4.   השקעה בניתוח נתונים 

      אם רוצים לשפר את הפיריון חייבים לשנות את תהליכי העבודה, את השימוש במודלים שעל
      פיהם מקצים משאבים, לדעת צפות את הביקושים ויכולת למידה והסתגלות. אי אפשר להשיג
      את כל אלה ללא מערכות ניתוח נתונים מתקדמות וכלים חדשים שיעמדו לרשות אנשי המקצוע
      בזמן אמיתי.

5.   שינויים והתאמות 

     הטמעת המערכות היא תהליך מתמשך של השתנות. תמיד יש צורך בכמה סבבים של שינויים
     והתאמות, חלקם לא פשוטים בכלל, עד שהמערכות מגיעות למצב שבו ההשקעה מתחילה
     להשתלם. 

6.   שיתוף נתונים

     כדי ליצור שיתוף פעולה בין כל הגורמים המעורבים בתפעול ארגוני הבריאות ולזכות בתועלות
     הרבות שמאפשרות המערכות הדיגיטליות, חייבים לאפשר שיתוף נתונים בין החלקים השונים.

7.   אבטחת מידע 

     סקר שערכה KPMG בקרב 223 ארגוני בריאות מצא ש-81% מהם סבלו ממתקפות סייבר בשנתיים
     האחרונות ורק מחצית מהם הרגישו שהיו מוכנים מספיק כדי להתמודד איתן. חשוב לדאוג
     למערכות אבטחת מידע שיבטיחו שהשימוש במידע החסוי על החולים יהיה בטוח ויעיל.