30/06/2016

7.1 טריליון דולר – כך מעריכים מומחים ברחבי העולם את השווי אליו יגיע שוק האינטרנט של הדברים (IoT) בתוך חמש שנים. שווי אסטרונומי זה מעיד כיום בעיקר על כך שאם ענף הביטוח יאמץ את ה-IoT (האינטרנט של הדברים) בזרועות פתוחות, יהיה לכך פוטנציאל מהפכני. לכן השאלה האמתית שחברות הביטוח צריכות לשאול את עצמן היא לא עד כמה אותם חפצים ומכשירים "משובצים" באלקטרוניקה, תוכנה וחיישנים יצרו שיבושים בפעילותן, אלא דווקא איך הן יכולות להתכונן כבר היום לחידושים שה-IoT (האינטרנט של הדברים) יחולל ממש בקרוב.

חידושים טכנולוגיים בעולם הביטוח – הזדמנויות ואתגרים

עבור חלק מחברות הביטוח, שילוב ה- IoT (האינטרנט של הדברים) יהיה "גיים-צ'יינג'ר" אמיתי שיעניק להן יתרונות תחרותיים, מקורות רווח חדשים ולא צפויים ומודלים עסקיים חדשניים שיתרמו לצמיחתן בייחוד בתקופה שבה מקורות ההכנסה המסורתיים הולכים ונשחקים. איך זה יקרה? הנה דוגמה: שימוש חכם במכשירים מחוברים לאינטרנט כמו סנסורים ומסכים יכולים להפחית את רמות הסיכון וגם להוריד את מחיר הפוליסות של ביטוחי תכולה לדירות ובתים. אבל! אם הן יוסיפו לאותו מכשיר ביטוחי שמחובר ל-IoT (האינטרנט של הדברים) גם "מפעיל" – למשל שלט רחוק שמכבה את הכבל הראשי בכל פעם שמתקיימים תנאי סיכון מסויימים – המבטחות יוכלו ליצור לעצמן מקורות הכנסה חדשים מפני ששיחקו תפקיד פעיל במניעת הסיכונים ולא רק בהגנה מפניהם.

לחברות הביטוח לא יהיה קל בהתחלה לנצל את ההזדמנויות החדשות האלה לטובתן. המעבר מפונקציה של ניהול סיכונים לפונקציה של מניעת סיכונים יביא איתו אתגרים גדולים ושאלות גדולות כמו מי ישלוט בפועל ב"מפעיל"? מי אחראי על הסיכון במידה והמפעיל לא מתפקד? אילו צורות של "התערבות" הלקוחות יסכימו לקבל?

שימוש ב-IoT מחייב חשיבה חדשנית

עדיין יש לא מעט חוסר ודאות בנוגע לחלק מהפונקציות והמגבלות של המידע שמתקבל ממכשירים שפועלים בעזרת  IoT (אינטרנט של הדברים). אבל יחד עם זאת, אם חברות הביטוח רוצות לשרוד בעתיד ואפילו לשגשג, הן חייבות להתחיל לאמץ חשיבה אסטרטגית יותר בכל הקשור ל- IoT (אינטרנט של הדברים), כולל אופציות לביטוח תלוי-שימוש (UBI).

לשם כך, המנהלים בחברות הביטוח חייבים לחשוב באופן חדשני על השילוב של IoT  (אינטרנט של הדברים) במודלים העסקיים הקיימים. המשמעות היא שאסור למנהלים להסתפק באיסוף מידע ממכשירי IoT (אינטרנט של הדברים) – הם חייבים לחשוב על דרכים לנתח את הנתונים שמספקים ההתקנים האלה באופן שישפר את הביצועים ויגביר את השליטה בפעילות ובתהליכים.

במקביל, המנהלים יהיו חייבים לחשוב באופן יצירתי יותר על פיתוח מודלים עסקיים ומקורות הכנסה חדשים. לדוגמה: IoT יכול לספק למבטחות את הנתונים הדרושים כדי סוף סוף לממש את הפוטנציאל שקיים בביטוח תלוי-שימוש.

חדשנות מחייבת שיתוף פעולה עם המתחרים

כדי להצליח להפיק ערך אמיתי מ-IoT  (אינטרנט של הדברים), המבטחים יידרשו לפעול בתוך אקוסיסטם רחב יותר, שכולל שותפויות עם יצרני מכשירים, ספקי אנליטיקס, ספקי טלקום, מפתחי תוכנה ואפילו חברות מתחרות. מדובר באתגר לא פשוט ובהיבטים חדשים שחברות הביטוח יהיו חייבות לקחת בחשבון, כמו למשל – למי שייכת הדאטה?

חברות הביטוח ייאלצו לשתף פעולה ביניהן גם בנושא הסטנדרטים. בדומה לרוב הטכנולוגיות החדשות, IoT  (האינטרנט של הדברים) היא עדיין "מערב פרוע" רווי התנגשויות בין שפות טכנולוגיות, אמצעי שליטה ותהליכי תקשורת. אבל גם כל אלה משתנים במהירות רבה.

יש שלוש פעולות מיידיות שחברות הביטוח יכולות לנקוט כבר היום כדי להתכונן לשינוי שה-IoT יחולל בעתיד:

   1.    לבדוק האם בתיק המוצרים שלהן קיימים מוצרים שיוכלו להשתפר או להשתבש                            באמצעות IoT. בדיקה כזאת תאפשר לתכנן קיצוצי הוצאות, פיזור השקעות או להיערך נכון            לגל ההשקעות הבא בפיתוח מוצרים.

   2.    להתחיל להבין איך התשתיות והמערכות הקיימות של IoT יגיבו כאשר ייכנסו מערכות חדשות          שיזרימו נתונים בקצב אדיר וכיצד הן ישפיעו על אסטרטגיות ה-IT הנוכחיות של הארגון.

   3.   להשקיע במעבדות IoT שבהן יתנסו בטכנולוגיה, דפוסי אינטגרציה, שותפויות והשקעות לפני           הכנסת מוצרים מבוססי IoT לשוק.

IoT מעניק לחברות הביטוח הזדמנות נפלאה להפוך להיות חדשניות באמת ולהפוך את האינטרנט של הדברים לאינטרנט של הדברים המבוטחים.