07/11/2016

בסביבה העסקית של היום – או שעושים שינויים או שנשארים מאחור. הנחת המוצא שלפיה עסק מצליח יצמח ויתפתח באופן טבעי ללא מאמצים יוצאי דופן היא פשוט שגויה מיסודה. בעולם של צרכי לקוחות משתנים, טכנולוגיות משבשות, רגולציות שונות וגלובליזציה, מנהלים מבינים יותר ויותר שכדי ליצור ערך עבור העסק הם חייבים מדי פעם לעשות שינוי ארגוני הכולל שינוי המודל העסקי.

מחקר Global Transformation 2016 של KPMG חושף כי רוב המנהלים מבינים אמנם עד כמה חשוב להשקיע כל העת בטרנספורמציה עסקית, אבל בפועל רוב הארגונים מתקשים להגיע לתוצאות הרצויות. לתפיסת המנהלים, הסיבה לפער הזה היא חולשה פנימית בארגון.   

הסקר פורץ הדרך הזה נערך בקרב יותר מ-1,600 מנהלים מ-16 מדינות. 96% מהחברות שמנהליהן השיבו לסקר סיפרו שהחברה נמצאת בשלב תכנון או ביצוע של טרנספורמציה עסקית כלשהי. 66% מתוכם התחילו או סיימו את תהליך השינוי בשנתיים האחרונות. יחד עם זאת, פחות ממחצית מהמנהלים (47%) דיווחו שהם הפיקו ערך משמעותי מהטרנספורמציה.  

"נגמר העידן שבו התייחסו לטרנספורמציה עסקית כאל מהלך של 'זבנג וגמרנו'", אומר סטיבן ג. הייסטי, שותף טרנספורמציה עסקית ב-KPMG. "מנהלים בכירים מבינים שהם חייבים ליצור מנגנונים ארגוניים שלא מפסיקים להתפתח ולהגיב לסביבה החיצונית. הבעיה היא שרבים מהם נאלצים להתמודד עם לא מעט חסמים ומכשולים בדרך למימוש היעד הזה, כמו גם עם שינויים טכנולוגיים, ביקושים משתנים ודרישות מצד הלקוחות".

המחקר מציין שלושה גורמים קריטיים להצלחת הטרנספורמציה העסקית:

לקבל משוב מהלקוחות:

חלק גדול מחששות המנהלים נובעים מהקושי של ארגונים להבין לעומק את הלקוחות, או לחילופין, אם כבר יש הבנה כזאת, הם מתקשים לתרגם אותה למהלך חדשני וייחודי תוך זמן סביר. "לתובנות שמגיעות מכיוון הלקוחות יש חשיבות רבה בכל הקשור לייזום מהלכים חדשניים, אבל חברות רבות לא באמת ערוכות לתרגם את ציפיות הלקוחות למעשים", אומר הייסטי. "פחות ממחצית החברות שנסקרו שמות דגש רציני על הפילוח הדמוגרפי של הלקוחות ועל ההתנהגות שלהם, לכן אי אפשר לומר שהן באמת 'קשובות' לצרכי הלקוחות כשהן מתכננות שינויים".

לא להפסיק להכניס חידושים לארגון:

מנהלים שרוצים ליצור תשתית יציבה ומתמשכת של יתרונות תחרותיים חייבים כל העת להטמיע חידושים ושינויים בתרבות הארגונית. לשם כך, הם חייבים לקבל באופן קבוע תמונת מצב של מה הלקוחות שלהם רוצים ומעריכים היום באמת ומה הם יעריכו באמת בעתיד. ארגון שיתנהל באופן הזה יוכל לפעול בצורה חכמה ומהירה יותר, באופן שיאפשר לו לייצר החזר השקעה במקביל להטמעה בלתי פוסקת של חידושים.

"זמישות" (זמינות+גמישות) = להצליח לשגשג גם בתקופות של שינוי

ממצאי הסקר מבליטים גם את העובדה שטרנספורמציה מוצלחת מצריכה לעיתים שינוי עמוק של המודל העסקי (business model), התרבות הארגונית והתפעול של הארגון. כך למשל, כמעט שליש (31%) מהמשיבים מודים שלארגון שלהם אין יכולת להטמיע תהליכים פורמליים של חדשנות, ניהול ותקציבים. מנהלים בכירים צריכים לבנות את הזמישות של הארגונים שלהם, כך שגם כשהסביבה העסקית שלהם בתוכה משתנה, לארגון עדיין יש את הכלים להשתנות ולהסתגל לחידושים שנוצרו.

ממצאים מעניינים נוספים שעלו מהסקר:

  • 4 מכל 10 מנהלים (38%) צופים שהמודל העסקי שעל פיו פועל הארגון שלהם יעבור שיבוש (disruption) משמעותי בטווח הארוך או הבינוני.
  • כמעט מחצית מהחברות (48%) הצהירו כי אין להן יכולת לקלוט סימנים לשינויים בשוק שיוכלוהלסייע להן להבין את ההעדפות והדרישות של הלקוחות.
  • רק כמחצית (51%) מהמנהלים מאמינים שהם יכולים לייצר טרנספורמציות מוצלחות בטווח הקצר.
  • פחות ממחצית (44%) מהמנהלים סבורים שדאטה ואנליטיקס (D&A) הם המנוע שמייצר מודלים עסקיים חדשים.
  • יותר משליש (37%) מהמנהלים סבורים כי המחסום הגדול ביותר שעומד בפניהם בדרך לטרנספורמציה העסקית הוא הבנת המשמעות של השינויים במודל התפעולי של הארגון שלהם.

"מנהלים בכירים חייבים לשפר את היכולת לקרוא את תמונת המצב של צרכי הלקוחות, לפעול ב"זמישות" ולהטמיע חידושים בליבה העסקית", מסביר הייסטי. "אלה הן הפעולות החשובות ביותר שארגונים צריכים לנקוט כדי לבצע טרנספורמציות ברמה גבוהה יותר ולהשפיע באמת על הביצועים העסקיים".