26/04/2018

חברות הביטוח מעלות הילוך

ענף טכנולוגיות הביטוח, ה-Insurtech, נמצא בתנופה רצינית בשנים האחרונות אבל עדיין לא ביצע את הפריצה הגדולה. מומחי הביטוח והפינטק של KPMG צופים ש- 2018 תהיה השנה שבה הוא יעבור משלב הוכחת היתכנות לשלב הביצוע. בשלוש השנים האחרונות ראינו פעילות רבה בענף, שמורכב ברובו מחברות סטרטאפ שמציעות שירותי ביטוח דיגיטליים או כאלה שמספקות פתרונות טכנולוגיים שנועדו לשפר תהליכים פנימיים וחיצוניים בחברות הביטוח עצמן. חברות ה- insurtech הצעירות מושכות משקיעים ומעוררות עניין בשווקים, והמומחים צופים כי בשנה הקרובה הן יעברו להתמקד במימוש הפוטנציאל האדיר של הטכנולוגיות האלה לחסוך עלויות ולשדרג את השירותים.

זירת הבלוקצ'יין ממשיכה להתחמם

קונסורציומים של בלוקצ'יין כמו B3i שהקימו 15 מענקיות הביטוח הגלובליות צברו מומנטום חזק ב-2017 והם ימשיכו להתרחב גם במהלך השנה הקרובה. הסיבה לכך היא שחברות רבות החליטו ששווה להן להיכנס לתחום וגם נראה יותר ויותר גופים שינסו לפתח דברים בתחום הבלוקצ'יין באופן עצמאי.

אמון המשקיעים גובר

באופן טבעי, חברות ה-insurtech תלויות בהשקעות. בשנה החולפת ראינו זרימה מרשימה של השקעות לשוק טכנולוגיות הביטוח מחברות גדולות, קרנות הון-סיכון וגם מחברות ביטוח מסורתיות. התאגידים מאוד רוצים להשיג דריסת רגל בתחום ולכן ימשיכו להגדיל את ההשקעות בטכנולוגיות הביטוח גם ב- 2018. גיוסים גדולים כמו של Gryphon שגייסה 180 מיליון ליש"ט ברבעון השני של 2017 ולמונייד שגייסה 120 מיליון דולר ברבעון הרביעי, מעלים את הביטחון של קרנות ההון-סיכון בענף ובפוטנציאל שלו לטווח הארוך. 

 

שווקים נוספים שמעניינים כיום את חברות הביטוח

כלי רכב אוטונומיים:תחום שזורמות אליו השקעות רבות ושגם רגולטורים וממשלות פועלים ביתר שאת לקידומו והסדרתו. חברות הביטוח הגדולות רוצות להצליח להיות הראשונות שימשכו את הלקוחות בתחום.

ביטוח סייבר:סיכוני סייבר הם אחד האיומים הגדולים ביותר כיום על ארגונים. אמנם מישראל וממדינות אחרות כבר יצאו לא מעט חברות insurtech שעוסקות בתחום, אבל עדיין יש הרבה מקום לשיפור: רבים מהמוצרים הקיימים כרגע בשוק לא טובים מספיק, מתומחרים בצורה לא נכונה ולא מציעים את הכיסוי או את השירותים שהחברות זקוקות להם. 

 

הביטוח מחלחל לשגרת היומיום

הקונספט של ביטוח מחובר מבוסס על שורה של טכנולוגיות, כמו מכשירי ניטור שונים, מכשירים לבישים וטלמטיקה (שילוב תעשייתי בין מחשבים למערכות טלקומוניקציה) שיהפכו בסופו של דבר את חברות הביטוח לשותפות להחלטות היומיומיות של הלקוחות. המומחים צופים שב- 2018 עדיין לא נראה חברות ביטוח שבאמת הפכו לחלק משגרת היומיום של הלקוחות, אבל בהחלט נמשיך לראות תנועה בכיוון. כדי לממש את החזון הנועז הזה, חברות הביטוח יהיו זקוקות לתמיכה של חברות ה- insurtech לא רק בהטמעת המערכות אלא גם ביכולת לייצר ערך מכמות הדאטה האדירה שתזרום מטכנולוגיות הביטוח האלו.

 

פתרונות ממוקדים ימשיכו להיות ברירת המחדל

רוב חברות ה- insurtech מספקות כיום פתרונות ספציפיים לחלק משרשרת הביטוח. סביר להניח שהמצב הזה לא ישתנה. אמנם כבר ישנן כמה חברות insurtech בודדות שחדרו לשווקים גדולים כמו למונייד ו- Zhong An הסינית שהפכו לחברות ביטוח "שלמות" לכל דבר, אך הנפילה של חברת Guevara ב-2017 ממחישה עד כמה קשה לבצע חדירה בהיקף גדול לשוק הביטוח.

 

התחרות הבינלאומית גוברת

יותר ויותר מדינות ישקיעו במהלך השנה הקרובה בפתיחת מרכזי insurtech גדולים וינסו למשוך עוד ועוד שחקנים מבחוץ, מה שייצור תחרות לשווקים המבוססים: סינגפור למשל, עשתה קפיצה גדולה בתחום בתוך שנתיים בלבד. המתחרות המבטיחות ביותר הן מדינות כמו בלגיה, ברמודה והודו. גם המלחמה בין הערים הגדולות תתעצם – בייחוד פריס, שצפויה למשוך אליה חלק מחברות ה- Insurtech שפועלות כיום בלונדון ומעוניינות להתרחק מהמולת הברקזיט.

 

שילוב טכנולוגיות – העוצמה האמיתית

למרות שהבלוקצ'יין הוא התחום הטרנדי ביותר כיום, מומחי הפינטק של KPMG סבורים כי דווקא שילוב בין טכנולוגיות שונות הוא הכיוון המבטיח ביותר בענף טכנולוגיות הביטוח. הרעיון הוא לשלב בין החוזקות של כל אחת מהטכנולוגיות החדשות - טלמטיקה, רובוטיקה, מציאות מדומה, בינה מלאכותית, האינטרנט של הדברים וכו' - לכדי חבילה שלמה. אם הכיוון הזה ימשיך לתוך 2018, השלם בהחלט יהיה גדול מסכום חלקיו.