מחלקת נדל"ן,

17/07/2019

סקר הקבלנים הגלובלי של KPMG מראה שרק 20% מחברות הבנייה הגדולות באמת יודעות להתמודד עם הצרכים המשתנים של התעשייה והעתיד התחרותי.

חברות הבנייה אולי בונות את עולם המחר, אבל גם ב 2019, רק לחלק קטן מהן יש את היכולות הטכנולוגיות המתקדמות שאמורות להיות בשלב הזה, כך על פי סקר הקבלנים הגלובלי השנתי של KPMG.

הסקר, שהתבסס על ראיונות עם כ-200 קבלנים ובעלי פרויקטים גדולים ברחבי העולם, התמקד השנה בשאלה האם התעשייה נערכת נכון לשינויים העתידיים. מאחר שבסקרים הקודמים נראה היה שבענףכבר מפנימים שעתיד הבנייה תלוי בטכנולוגיה, צפו שההתקדמות בכיוון הזה תהיה מהירה. אולםבפועל אותה קפיצה מטאורית עדיין לא התרחשה, כלומר – התעשייה נעה בכיוון הנכון אבל לאט מהצפוי.

על מנת לבחון את הנושא לעומק, הוצג השנה קונספט חדשבשם “ The Future-Ready Index ”: מדד חדשני שבוחן אתהמוכנות של חברות הבנייה הגדולות לשינויים הצפויים בעתיד,ובאמצעותו יכולים גם השחקנים השונים בתעשייה להשוותולמדוד ביצועים. המדד מחלק את חברות הבנייה לפי חמישונים:

החמישון העליון (20%) Innovative Leaders

חברות עם חזון טכנולוגי ברור שנתמך באסטרטגיה ברורה ומוגדרת.“המנהיגים החדשניים” נוטים יותר לפרוס תכניות פיילוט של טכנולוגיותחדשות, להקים מעבדות כלל-ארגוניות לבחינת חידושים בתחום ולגייסטאלנטים מתחום ההייטק. הם משקיעים באימוץ טכנולוגיות מבצעיותכמו BIM , רחפנים, AR/VR וחיישנים חכמים, וסבורות כי ציוד חכם,למידת מכונה ובינה מלאכותית (AI)  יהפכו לסטנדרט בעתיד הלארחוק. אלה חברות שנמצאות בחיפוש מתמיד אחר הזדמנויות לשפרביצועים, יודעות להיערך לשינויים וסיכונים וחושבות קדימה הן ברמתהאסטרטגיה והן ברמת הפרקטיקה.

החמישונים האמצעיים ( 60%) Followers

מגוון גדול של חברות שמנסות לשמור על איזון בין השקעה בעתידלהתמודדות עם אתגרי ההווה.על פי הסקר, מנהלים בחברות האלה עדין סקפטים לגבי היכולתלשלב באופן מלא את הבנייה  דיגיטלית בשרשרת האספקה כמויישום BIM , ניתוח נתונים בסיסיים, PMIS וכיו”ב. יחד עם זאת, הם כןהחלו לפתח אסטרטגיה טכנולוגית ולהתנסות בטכנולוגיות חדשניות,כאשר ההשקעות מותנות ביעילות מוכחת בהפחתת עלויות בעתיד.

החמישון התחתון ( 20%) Behind the Curve

חברות שמתקשות להתמודד עם בעיות מיידיות. לחברות האלה לרובאין חזון אסטרטגי ארוך-טווח לטכנולוגיה, בקרה וכוח אדם.

המנהלים בחברות האלה העידו על צמיחה אורגנית אפסיתבטכנולוגיה ועדיפות נמוכה להשקעה בחדשנות, גיוון התרבותהארגונית ושילוב עובדים חדשים. אלה ארגונים שאין בהם צוותיםייעודיים לפיתוח חדשנות טכנולוגית והם כמעט לא מתנסיםבטכנולוגיות חדשות. הקבוצות האלה מתמקדות בעיקר בצמיחהבהכנסות קצרות טווח ותזרים מזומנים.

על פי המדד, כאמור, בשנתיים האחרונות הגישה של המנהלים בחברותהבנייה הגדולות כלפי הטכנולוגיה השתנתה משמעותית וחברות בנייהרבות רואות בעצמן היום חברות טכנולוגיה שמשקיעות בפרויקטיבנייה. אולם בפועל, למרות  ההשקעה המאסיבית בטכנולוגיה, רק 20%מהחברות יודעות להביא את היכולות האלה גם לאתרי הבנייה עצמם.

מדובר בחוסר איזון בולט בתעשייה: מצד אחד, יותר ויותר ארגוניםעוברים מניהול פרויקטים באופן ידני לניהול דיגיטלי, חדשני וממוחשב.אנחנו נתקלים ביותר ויותר בקרות אוטומטיות המפוקחות על ידיDashboards חדשניים בזמני אמת. החברות האלה משקיעות בצורהאפקטיבית בטכנולוגיה, חדשנות ארגונית, הכשרה וטיפוח של עובדיםופרויקטים ומודדות את התוצאות בכל סעיף של הפעילות העסקית,על מנת להיערך ולהתאים את הארגון לשינויים העומדים על הפרק.

במקביל, בקרב החמישון התחתון המצב עגום ביותר וניכרים קשייםעמוקים להסתגל למצב החדש. אלה חברות שנמצאות במרוץקיומי על מנת להפוך לדיגיטליות, על מנת לשפר את הרווחיות ועלמנת להתמודד ולהדוף את האיומים והתחרותיות.

תובנות מרכזיות נוספות שעלו מהסקר:

הענף עדיין מאוד מוטה כוח אדם- למרות ההשקעה המאסיביתברובוטיקה ואוטומציה, 46% מהנשאלים השיבו כי הגורם האנושיממשיך להיות המפתח העיקרי להצלחת פרויקטים. רק 28% ייחסו זאתלטכנולוגיה ו- 26% לתהליך הניהול.

אתגר הטאלנטים- חברות שהן Future-ready דירגו גיוס טאלנטים

כאתגר השני בחשיבותו בתעשייה, כל שאר המשיבים דירגו אתהטאלנטים במקום החמישי.משתלם להשקיע זמן ומאמצים בבקרות: 66% מחברות הבנייהשהקפידו על כך דיווחו כי סיימו את הפרויקטים בזמן.

דאטה הוא הדלק להתקדמות

אחד ממקרי המבחן שמוצגים בסקר הוא של חברת Suffolk האמריקאית.

ג’ון פיש, יו”ר ומנכ”ל החברה, מספר בראיון כי פריצת הדרך האמתיתשל Suffolk היתה בזכות  השימוש בדאטה ל wמדידת האפקטיביותשל השיטות החדשות שבהן היא משתמשת לניהול וביצוע פרויקטים.

“אני מאמין שאנחנו חברת הבנייה הראשונה בארה”ב שיש לה מאגרנתונים כזה”, הוא אומר. “ההקמה שלו ארכה 4 שנים, והצריכה השקעהעצומה במדעני נתונים. ברגע שהתחלנו למדוד את האפקטיביות שלהאסטרטגיה שלנו ולהוכיח בצורה אמפירית כיצד היא יוצרת לנו ערך,הצלחנו להתגבר על מה שאני מכנה ‘הגיבנת הטכנולוגית’”.

ההתקדמות של Suffolk מונעת על ידי השימוש בדאטה. החברהמשקיעה כיום בשני כיוונים מרכזיים: הראשון הוא יצירת פלטפורמתדיגיטציה מתקדמת עם יכולות בינה מלאכותית, והשני הוא תוכניתבטיחות המדמה ומזהה גורמי סיכון באתרי הבניה. פיש סבור כי לא כלהחברות יצליחו לרכוב על גל החדשנות. “אתה צריך מנהיגות חזקהומחויבת לחלוטין ומאזן חזק מספיק לביצוע השקעות הון. מעבר לכך,חייבים להתגבר על הפחד מכישלון”.