26/01/2019

אפשר לומר הרבה בזכותה או בגנותה של שנת 2018, אבל בכל הקשור לגיוסי הייטק זו היתה שנה מוצלחת במיוחד. על פי דו"ח Venture Pulse של KPMG, השקעות ההון-סיכון (VC) הגלובליות הסתכמו בלא פחות מ- 254 מיליארד דולר - הנתון הזה משאיר אבק לשנת 2017 שבה גויסו 174 מיליארד דולר, מדובר בפער אדיר של 46%.

את השנה המוצלחת סגר רבעון רביעי חזק, עם השקעות VC בהיקף 64 מיליארד דולר. ההשקעה הגדולה ביותר ברבעון האחרון הייתה בחברת הסיגריות האלקטרוניות Juul, שגייסה 12.8 מיליארד דולר, שנייה בגודלה רק להשקעה באנט פייננשל, הזרוע הפיננסית של עליבאבא, שגייסה 14 מיליארד דולר ברבעון השני.

ההשקעות זורמות ל- Late Stage         

לצד הזינוק בהיקף ההשקעות, נרשם שפל של 6 שנים במספר העסקאות, שצנח ל- 15,299 בהשוואה ל- 17,314 עסקאות ב- 2017 והרבה מתחת לשיא של 20,172 עסקאות שנרשם ב- 2015. "השקעות השיא שאנחנו רואים ברחבי העולם מדגישות עד כמה המשקיעים מתמקדים היום בחברות בשלבים מאוחרים (late-stage)", אומר בריאן יוז, ראש תחום הון סיכון ב-KPMG. "למעשה, יותר משליש מכלל ההשקעות היו עסקאות ענק של למעלה ממיליארד דולר. הירידה החדה במספר העסקאות אמנם מדאיגה מעט, אבל אנחנו רואים שהחברות האיכותיות ביותר עדיין מושכות משקיעים". 

הגיוסים לא התרכזו באזור מסוים – השיאים נשברו כמעט בכל אזור גיאוגרפי. מרבית ההשקעות אמנם זרמו לארה"ב, אבל אסיה הגיעה למקום השני בפער קטן ביותר, בזכות גל מתמשך של עסקאות ענק. גם באירופה נרשמה עלייה מרשימה בהשקעות VC, למרות חוסר הוודאות הגדול סביב הברקזיט.

סקטור התחבורה לוהט מתמיד

סקטור התחבורה היה תפוח האדמה הלוהט של השנה החולפת. הוא משך אליו משקיעים בוורטיקלים רבים, ובהם כלי רכב אוטונומיים, שירותי קריאת רכבים (ride hailing) וכלי רכב המונעים באנרגיה חלופית. מבחינת השקעה בטכנולוגיה עצמה, המשקיעים נהרו לעבר טכנולוגיות בינה מלאכותית, ככל הנראה בזכות הפוטנציאל ליישם אותן כמעט בכל תעשייה שהיא.

"העולם כולו נכנס לעידן חדש בתחום התחבורה. אני סבור שהפריחה של חברות טכנולוגיית הרכב תמשיך כי הן באמת משיאות ערך ופתרונות רלוונטיים למשתמשים ולערים", אומר אריק שפיר, ראש מערך טכנולוגיה ב- KPMG סומך חייקין. "אני מניח שבשנה הקרובה נראה גם קונסולידציה בשוק הזה, אבל ההשקעות ימשיכו לזרום אליו".

גם בישראל סגרו שנה עם חיוך

בישראל סוגרים שנה חמישית ברציפות של עלייה בגיוסי ההייטק. אחת הסיבות לעלייה המתמשכת היא הכניסה המאסיבית של תאגידים גדולים לזירת השקעות ה- VC,בעיקר מארה"ב. אקלים ההשקעות החיובי משך מספר רב של חברות גדולות שמעולם לא השקיעו בישראל לפני כן: וולמארט, למשל, ביצעה כמה מהלכים משמעותיים בשוק הישראלי ברבעונים השלישי והרביעי של השנה החולפת – בין היתר, ענקית הקמעונאות השקיעה 300 מיליון דולר במיזם הווידיאו Eko של יוני בלוך, הכריזה על שיתוף פעולה עם הריטייל-טק הישראלית Bringg והצטרפה לקרן "טים 8" שהקימו שלושה יוצאי יחידת 8200. 

במבט קדימה, אנחנו צפויים לראות התחזקות של השקעות בביוטק הישראלי, וגם במד-טק ובכלי רכב אוטונומיים. תחום הסייבר שבו ישראל מצטיינת במיוחד צפוי להמשיך להוביל, אבל התחרות הגלובלית המתפתחת בתחום עלולה לדחוק אותו מעט הצדה עם הזמן.

הצפי ל- 2019: הנפקות ועוד הנפקות

המומחים מעריכים כי 2019 תהיה שנה של הנפקות לאור העובדה ש"חדי קרן" רבים,                 ובהם Uber ו- Lyft, מתכננים לצאת להנפקה. יחד עם זאת, התנודתיות הלא צפויה בשוק ההון שראינו בסוף 2018 אולי תגרום לחברות הגדולות לחשוב פעמיים האם ללכת בכיוון הזה.

לדברי שפיר, "ב- 2018 דלת ההנפקות נפתחה לרווחה וראינו כמה הנפקות ראשונות מוצלחות מאוד ברחבי העולם. אם התנודתיות שראינו בסוף 2018 תדעך במהירות ברבעון הראשון של 2019, קרוב לוודאי שנראה מספר גדול של חדי קרן עושים אקזיט. אם החברות האלה יצליחו, אחרות ילכו בעקבותיהן".

חשוב לקחת בחשבון כי מאחר שב- 2018 נרשמו השקעות בהיקפים גדולים במיוחד, והיא גם כללה את שתיים מעסקאות ה- VC הגדולות בהיסטוריה, יהיה לא פשוט לשבור את השיא הזה ב- 2019. יחד עם זאת, קרוב לוודאי שנמשיך לראות הרבה גיוסים ברחבי הגלובוס, בייחוד בחברות בשלבים מאוחרים יותר. התחומים שצפויים למשוך את מרבית עניין המשקיעים הם טכנולוגיות רכב, טכנולוגיות בריאות ופינטק. כמו כן, נראה עלייה גדולה בהשקעות בפתרונות בינה מלאכותית.