06/07/2016

בואו נודה על האמת, הרבה אנשים בוחרים לוותר על פתיחת עסק בגלל הבנקים. ניירת, תהליכים מסורבלים, ביורוקרטיה, שירות לקוחות בעייתי – הרוב מעדיפים לא להתעסק עם בנקים אלא אם כן הם ממש חייבים. המצב הזה נכון אפילו יותר מאז המשבר הפיננסי של 2008-2007, שבעקבותיו לקוחות רבים איבדו כל אמון במערכת הבנקאית המסורתית.

בהינתן המציאות הלא נעימה הזאת, הבנקים מחפשים היום דרכים שיסייעו להם להתמודד עם התחושות השליליות כלפיהם ועם חוסר האמון של הלקוחות. המוסדות הענקיים והוותיקים האלה מנסים לעשות שינויים ולהיות שירותיים יותר ו"ידידותיים יותר למשתמש". הבנקים מחפשים כל הזמן דרכים לסייע ללקוחות להתמודד עם ההתנהלות הפיננסית היומיומית ובמקביל גם לשפר את חוויית הלקוח. 

פינטק, קדחת הטכנולוגיה הפיננסית ששוטפת את העולם בשנים האחרונות, היא הזדמנות אדירה עבור הבנקים לשנות את הדימוי השלילי שדבק בהם. למה דווקא הפינטק? מפני שהוא מאפשר לבנקים לעבור להתמקד בלקוחות ולא רק במוצרים - וזה בדיוק מה שצריך לקרות כדי לשקם את אמון האנשים בבנקים.

מה בדיוק מציעות חברות הפינטק לבנקים המסורתיים?

1.  יצירת מערכת בנקאית רציפה

    חברות הפינטק יכולות לעזור לבנקים להטמיע פתרונות שמחברים בין כל הערוצים שבהם הלקוח
    מתקשר עם הבנק, ובעיקר לאפשר ללקוח גישה נוחה ופשוטה יותר לבנק – פנים אל פנים או
    דרך האינטרנט.

2.  שירותים ממוקדים ומותאמים אישית

    אפליקציות פינטק משתמשות בניתוח נתונים כדי לספק ללקוחות הבנקים מידע מותאם אישית
    לגבי הזדמנויות ותמריצים שיכולים להתאים להם. למשל: הבנק יכול להציע ללקוח שירותים 
    ומוצרים שלקוחות בעלי פרופיל דומה לשלו בחרו בהם.

3.  פנייה למגוון רחב של לקוחות

    בעזרת פינטק, הבנקים יכולים לספק שירותים משתלמים לכל סוגי הלקוחות, לא רק לבעלי
    הכיסים העמוקים מביניהם. ההתפתחויות בתחום ה-
data analytics והייעוץ הממוחשב
    (robo-advisory) הופכים את תחום ניהול ההון לנגיש יותר עבור כולם.

4.  שירותים באזורים מרוחקים

    גם אם אי אפשר להקים סניפים באזורים נידחים באסיה או באפריקה, הבנקים יכולים לתת מענה
    לצרכים הבסיסיים של מי שאין להם חשבון בנק או גישה לאשראי. מדובר בנתח גדול
    מהאוכלוסייה העולמית, שרוב המוסדות הפיננסיים מתעלמים ממנו. פינטק יכול להעניק לבנקים
    גישה ללקוחות האלה באמצעות מנגנונים פשוטים ולא יקרים, ולאפשר ללקוחות לבצע תשלומים
    דרך המובייל או להעביר כספים לבני משפחתם בחו"ל.

5.  התמקדות בלקוח

    הבנקים תמיד התמקדו בעיקר במוצרים. כיום הם יכולים לעבור להתמקד בלקוח ולפתח איתו
    יחסי אמון - הם יכולים לדבר עם הלקוחות על הצרכים והבעיות הספציפיים שלהם ועל האופן
    שבו היו רוצים לנהל את כספם. כדי לעשות זאת באופן יעיל, הבנקים צריכים להשקיע מאמצים
    בבניית מערכי ניתוח נתונים
(data analytics). פה הפינטק נכנס לתמונה. הבנקים יכולים
    להשתמש בפינטק כדי לאסוף מידע ולהבין טוב יותר מיהם הלקוחות ולמה הם זקוקים. באופן
    זה ניתן לשפר את ההתאמה האישית של השירותים והמוצרים שהבנק מעניק לכלל הלקוחות.

 

בעולם שבו הציבור תופס את הבנקים כגופים שאין לבטוח בהם, בנקים שישתמשו בפינטק כדי להיות ממוקדים יותר בלקוחות יהיו בעמדה טובה יותר לפתח יחסי אמון עם הלקוחות, המבוססים על תקשורת רציפה, נוחה ומותאמת אישית.